سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص مس

«مس»، «نقره» و «طلا» همگی در گروه یازدهم جدول تناوبی قرار دارند، بنابراین رفتارهای رایجی از خود نشان می دهند. همه این عناصر دارای یک الکترون در اوربیتال s بعد از لایه الکترونی d هستند. ویژگی مشترک همه این عناصر چکش خواری و هدایت الکتریکی بالا است. پوسته الکترونی d که پر از الکترون است، در واکنش های بین اتمی شرکت نمی کند، اما پیوند فلزی از طریق الکترون مداری s صورت می گیرد. بر خلاف فلزاتی که دارای پوسته d نیمه پر هستند، پیوند فلزی در مس ویژگی پیوند کووالانسی را ندارد و نسبتاً ضعیف است. دلیل سختی کم و انعطاف پذیری زیاد تک بلور مس است.

در نمای ماکروسکوپی شبکه بلور مس، متوجه می شویم که سختی آن تحت تأثیر تنش خاصی افزایش می یابد. بنابراین مس معمولاً به صورت پلی کریستالی ریز قرار می گیرد که نسبت به شکل تک کریستالی مقاومت بیشتری دارد.


تاریخچه مس

«حدود پنج هزار سال قبل از میلاد میلاد غارنشینان فلات ایران به دلیل تغییراتی که از نظر آب و هوا و تشکیل کشتزارها و چمنزارها به وجود آمد، به دشت روی آوردند و زندگی جدیدی را آغاز کردند و تمدن آنها پیشرفت بیشتری کرد.

مردمانی که در فلات ایران زندگی می کردند نسبت به ادوار گذشته سفال می ساختند و با گِل اشیا می ساختند و با پختن آن آثار زیبایی خلق می کردند. گاهی متوجه می شدند که برخی از ظروف سفالی آنها در اثر ضربه نمی شکند و همچنین گاهی از ظرف هایی که در آتش می گذاشتند ماده ای خارج می شد که پس از سرد شدن جامد می شد.

آنها این ماده را مس می نامیدند و از آن در ساخت ظروف و ابزارهای کشاورزی و جنگی بسیار استفاده می کردند. در اواخر دوره نوسنگی مردم این منطقه چاقوها و تیغه های خود را با مس می ساختند و کم کم این گونه ابزارها جایگزین ابزار سنگی رایج تا آن زمان می شد. در هزاره چهارم پیش از میلاد مردم دشت های فلات ایران در کار و زندگی پیشرفته تر بودند. اگرچه در این دوران از سنگ در ساخت ابزار و تجهیزات استفاده می شد، اما فلز نیز بیش از دوره قبل در صنعت استفاده می شد. در این دوره ذوب مس رایج شد و ابزار با ریخته گری ساخته می شد. در سکونتگاه های دوره مذکور چاقو و خنجرهایی با تیغه های برنجی یافت شد. همچنین در کاوش های سیلک کاشان چندین آینه آرایش مسی یافت شد. یکی از ویژگی های این دوره وجود گوشواره های طلا و لاجورد است


مس

مس نام عنصری از جدول تناوبی با نماد شیمیایی Cu (برگرفته از کلمه لاتین cuprum)، عدد اتمی آن 29 و عنصری فلزی با شکل پذیری و رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا است و دارای بالاترین رسانایی الکتریکی بعد از نقره، اما به دلیل قیمت مناسب در مقایسه با نقره، مس کمتر از نقره در سیم‌های برق مصرف می‌شود.

مس خالص نرم و چکش خوار است و در صورت قرار گرفتن در هوای آزاد رنگ زرد متمایل به قرمز دارد.

مس و آلیاژهای آن هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. در دوران روم باستان، معادن مس در قبرس مورد بهره برداری قرار می گرفت. ریشه نام لاتین مس از کلمه syprium به معنای فلز قبرس است که بعداً به مس کوتاه شد. ترکیبات مس معمولاً به صورت نمک های مس (II) یافت می شود که رنگ آبی یا سبز کانی هایی مانند آزوریت و فیروزه که در گذشته جواهری محسوب می شدند به دلیل این فلز است. مس در معماری ساختمان و هنرهای تزئینی نیز کاربرد دارد.


مواد مغذی معدنی

مواد مغذی معدنی، عنصرهای غذایی (که معمولاً به عنوان معدنی در رژیم غذایی شناخته می‌شوند) یا مواد معدنی عناصر شیمیایی مورد نیاز موجودات زنده، ارگانیسم‌ها، به غیر از چهار عنصر کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن، در مولکول‌های آلیِ عنصری رایج هستند.

اصطلاحِ «مواد معدنی در رژیم غذایی» یک اصطلاحِ باستان‌گرایانه است، زیرا به موادی که اشاره دارد همان عناصر شیمیایی هستند تا مواد معدنی واقعی.

عناصر شیمیایی به ترتیبِ فراوانی در بدن انسان، شامل هفت عنصر عمده در رژیم غذایی: کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم، کلر، و منیزیم است.

عناصر غذایی مهم و لازم برای زندگی پستانداران، شامل: آهن، کبالت، مس، روی، منگنز، مولیبدن، ید، برم، و سلنیوم است.

این‌ها نیز «عناصر غذایی جزئی»، یا «ریزمغذی» ها هستند که این واژه? «جزئی» یا «ریز» اشاره به «مقدار» و نه به «اهمیت» آنهاست.

از آنجا که محتوای مواد معدنی‌ها در مواد غذایی را سوختنی‌ها و بخارشدنی‌ها تشکل نداده‌اند، روش‌های تجزیه‌وتحلیل تغذیه? شامل احتراق ممکن است محتوای مواد معدنیِ کلِ مواد غذایی را به عنوان «خاکستر خام» گزارش کنند.

در ظاهر این‌طور به نظر می‌رسد که لیتیم هیچ نقشی در زندگی حیوان‌ها و گیاهان ندارد و آن‌ها بدون لیتیم هم می‌توانند زنده بمانند، اما در عمل در همه? اندام‌های زنده می‌توان ردپای بسیار کم رنگ لیتیم را پیدا کرد. یون لیتیم که در قالب نمک‌های گوناگون پیدا می‌شود بر روی اعصاب انسان اثر می‌گذارد و لیتیم می‌تواند به عنوان دارو در درمان اختلال دوقطبی کمک کند.

بیش از بیست عنصر غذایی برای انواع مختلف پستانداران و دیگر گونه‌های گوناگون زندگی لازم است. شمار کامل عناصر شیمیایی که قطعاً برای هر ارگانیسم مورد نیاز است تاکنون دانسته نشده. مقدار ناچیزی از برخی از عناصر (به عنوان مثال، بور، کروم) دانسته شده که به روشنی نقش دارند اما ماهیت بیوشیمیایی دقیق آن ناشناخته مانده‌است، و نیز گروه دیگر (به عنوان مثال آرسنیک، سیلیکون) مشکوک به داشتن نقش مهمی در سلامت هستند، اما چبود و چگونگی آن روشن‌سازی نشده‌است.


مهمترین خواص عناب در یک نگاه

کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان

کمک به درمان بی خوابی

بهبود سلامت قلب

آنها عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشند

رفع یبوست

تنظیم جریان خون در بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش التهاب

استرس و اضطراب را کاهش دهید

بهبود استحکام استخوان

به هضم بهتر و سریعتر غذا کمک می کند

به حفظ وزن کمک کنید

سم زدایی خون