سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وجوه از بورس به کدام بازارها منتقل شد؟

با ادامه روند اسفبار بازار سرمایه، کارشناسان با استناد به آمار و ارقام، شعاع امیدی به دل مستاصل سهامداران می دهند. اما آمار نیز گویای همه چیز است. بازار در کما و تقریباً نیمه تعطیل است.

گویی تمام فکر و ذکر دولتمردان معطوف به انتخابات بود و بازار سرمایه را به کلی فراموش کردند. انگار اصلا چنین بازاری وجود ندارد. البته ناگفته نماند که بورس تهران در دولت سیزدهم عملکرد خوبی نداشت. اما ظاهراً روزها را با گریه آنچنان سپری نکرده است. بنابراین مثل این است که رنگ روی سیاه وجود دارد.

تعداد کدهای خریدار واقعی

برای اولین بار از سال 2018، تعداد کدهای خریدار واقعی به حدود 60 هزار کد کاهش یافت. البته از آن زمان تاکنون بیش از 130 صندوق به بازار اضافه شده است. با توجه به تعمیق بازار سرمایه، انتظار افزایش ثروت نیز وجود دارد، اما تصمیمات و سیاست های اقتصادی و غیراقتصادی نسبت به بازار سرمایه باعث فرار مردم از این بازار شده است.

طبیعتاً با توجه به بالا بودن نرخ سود و امنیت سرمایه سایر بازارهای موازی مانند طلا، جذابیت سرمایه گذاری با تمام ریسک هایی که به همراه دارد مورد توجه بورس تهران قرار نمی گیرد. پول های کلان ترجیح می دهند در بازاری فعالیت کنند که یا مانند اوراق قرضه دولتی با نرخ بهره حدود 35 درصد بدون ریسک باشد یا بازدهی متاثر از تورم مانند املاک و مستغلات و دلار را ایجاد کند یا علاوه بر حفظ خرید، در برابر ریسک های سیستماتیک مقاوم باشد. 

به عنوان یک قاعده، افراد کمی سرمایه خود را به سمت بازاری هدایت می کنند که نه قابل پیش بینی است، نه شفافیت و تقارن اطلاعاتی کافی دارد و نه حتی از بازوی بلند دولت برای سودآوری مصون است. نتیجه این رابطه این است که P/E=7 برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود.


روزهای سیاه صنایع کوچک در بورس/ یک چهارم ارزش سهام خرد دود شد

شاخص قطعات خودرو در سال 1403 یک چهارم ارزش خود را از دست داد.

شاخص بورس در هفته گذشته 1.5 درصد کاهش یافت، در حالی که برخی از صنایع کوچک بیش از یک درصد رشد کردند تا زیان را جبران کنند. ریسک های حاکمیتی در برخی از صنایع باعث شده است که آنها در سال جاری یک چهارم ارزش خود را از دست بدهند.

هفته پایانی خرداد در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس در معاملات هفته منتهی به سی امین روز آخرین ماه بهار 1.5 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص همگن نیز 1.07 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه شاخص کل در هفته‌های اخیر عملکرد بهتری نسبت به شاخص متعادل داشته است. اما هفته گذشته و با ثبات نسبی سهام های کوچک در بازار سهام، شاخص متعادل کمی با حوصله به عنوان نماینده ای برای سهام کوچک عمل کرد. این در حالی است که تا امروز این نماگر بازار ثانویه بیش از 10 درصد کاهش داشته و شاخص کل بورس نیز با افت نزدیک به 7 درصدی به رکورد 1403 رسیده است. قابل توجه در معاملات هفته گذشته این است که برخی از صنایع کوچک که از ابتدای سال عقب ماندگی قابل توجهی داشته اند، از سایر صنایع در بازار پیشی گرفته اند.

کدام صنایع در هفته آخر خرداد بهترین عملکرد را داشتند؟

چوب، سایر مواد معدنی، محصولات کشاورزی و شیرینی پزی جزو 10 صنعت برتر بازار در هفته گذشته بودند و بازدهی مثبتی داشتند، زیرا شاخص بازدهی این صنایع نسبت به سال قبل بیش از 10 درصد کاهش یافت. ریسک زدایی در این صنایع و اصول خوب در برخی از صنایع مانند محصولات کشاورزی و شیرینی پزی باعث افزایش استقبال از این صنایع شده است. این در حالی است که برخی از صنایع، علیرغم کاهش شدید در سال 1403، همچنان رو به افول بودند. بنابراین صنعت قطعه سازی که یکی از ضعیف ترین صنایع در انتهای جدول عملکرد است، از ابتدای سال تاکنون یک چهارم یا 25 درصد ارزش خود را از دست داده است.

کاهش 10 درصدی شاخص تعادل در خرداد

معاملات بهاره امسال در حالی هفته گذشته به پایان رسید که در معاملات هفته پایانی خرداد، شاخص متوازن پس از افت حدود 10 درصدی توانست عملکرد اندکی بهتر از شاخص کل داشته باشد. این در حالی است که نماگر بازار دوم به عنوان نماینده متعادل نمادهای بازار طی چند هفته گذشته با افت شدیدتری نسبت به شاخص کل مواجه بوده است. در هفته منتهی به 9 خرداد، این شاخص با افت حدود یک درصدی نسبت به شاخص کل که بیش از 1.5 درصد افت داشت، رفتار آرام تری داشت. به نظر می رسد اگرچه دلار نیما به مرز 43 هزار تومان نزدیک شده و نرخ سود موثر اوراق مالی اسلامی دولت نیز روند نزولی داشته است. اما نمادهای فرعی بازار ترجیح دادند کمی عقب ماندگی خود را جبران کنند و از شاخص سازان پیشی بگیرند.

بازده 2.68 درصدی صنعت چوب در هفته گذشته

در آخرین هفته منتهی به 30 ژوئن و پایان بهار، صنعت چوب توانسته بازدهی 2.68 درصدی را نسبت به هفته آخر خرداد ماه به بالاترین حد خود برساند. پس از آن بنادر و کشتیرانی و سایر مواد معدنی توانستند بازدهی بیش از یک درصدی داشته باشند. لاستیک و پلاستیک، سیمان، محصولات کشاورزی و شیرینی، سنگ معدن فلزی و صنعت بانکی نیز بازدهی مثبت داشتند. در بین 10 صنعت برتر هفته، می توان نام صنایعی را دید که تا به امروز بیش از 10 درصد کاهش داشته اند و نسبت به شاخص کل عملکرد ضعیفی دارند.

از ابتدای سال تاکنون کاهش در صنعت چوب بیش از 15.75 درصد، در تولید محصولات کشاورزی بیش از 10 درصد، در محصولات کشاورزی بیش از 13 درصد و در صنعت شیرینی سازی بوده است. بیش از 20 درصد کاهش داشته است. صنایع لاستیک، پلاستیک و سیمان نیز از ابتدای سال تاکنون 5 و 9 درصد ارزش خود را از دست داده اند. جبران بخشی از عقب ماندگی صنایع مذکور در هفته گذشته عمدتاً دلایل اساسی دارد و خبرهای خوشی از برخی صنایع به گوش می رسد. در نتیجه، صنایعی مانند اوره و فلزات گرانبها که در هفته های گذشته در صدر بازدهی قرار داشتند، اکنون با افت بیش از 5 درصدی در انتهای جدول بازدهی قرار دارند. به نظر می رسد بازار تا حدودی در تلاش است تا عقب ماندگی برخی از صنایع بزرگ را جبران کند تا صنایع تا حدودی یکنواخت شوند. با این حال نمادهای ریسک نیز در جدول صنعت جایگاه پایینی دارند. صنعت خودرو با افت بیش از 4 درصدی در میان 5 بخش ضعیف بازار قرار دارد.

فلزات گرانبها در هفته گذشته به شدت کاهش یافتند

بررسی از سال تا به امروز صنایع نیز نشان می‌دهد که فلزات گرانبها در اوج بازدهی قرار دارند و هفته گذشته افزایش شدیدی را به ثبت رساند.


پیش بینی بازار سهام در روز شنبه 2 تیر 1403/آشنایی انتخابات بازار

بورس تهران در حالی به استقبال تابستان 1403 رفت که در بهار آن سال شاخص کل 150 هزار واحد کاهش یافت. اهالی بازار به وضعیت سالن شیشه ای در فصل دوم سال خوشبین هستند. این در حالی است که برخی مشکلات در بازارهای سهام در ابتدای تابستان نگران کننده تلقی می شود که ممکن است شکل گیری روند مثبت در شاخص های بورس را تهدید کند.

بهار 1403 با وجود شروع خوب شاخص داران تالارهای شیشه ای، خاطره خوشی را در ذهن سهامداران بورس تهران ثبت نکرد. در پایان آخرین روز معاملاتی خردادماه، شاخص کل 6.87 درصد کاهش داشت که در پایان سه ماهه اول سال به 150 هزار و 762 واحد رسید. از سوی دیگر وضعیت نمادهای بازار کوچک و متوسط ??از این هم بدتر بود. شاخص هم وزن در پایان سه ماهه اول سال بیش از 10.3 درصد بازدهی معادل 76 هزار واحد داشت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

هیات مدیره بورس تهران ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه 3.159 میلیارد تومان نشان داد. هیات مدیره بورس تهران روز چهارشنبه حجم معاملات 5.7 میلیارد سهم را به ثبت رساند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز نشان دهنده خروج سرمایه آنها از بورس است. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از ورود 41 میلیارد و 500 میلیون تومان پول واقعی به سهام و حق تقدم خبر داد.

پیش بینی بورس روز شنبه 2 تیر 1403

نگاهی به نمودار شاخص کل نشان می دهد که پس از سرنوشت تلخ بازار سرمایه در اردیبهشت و خرداد، این نماگر به محدوده حمایتی مهمی رسیده است. علاوه بر این سنگر خریدار، علامت مثبت دیگری نیز در نمودار شاخص کل نمایان شد. واگرایی بین اندیکاتور و اندیکاتور RSI. سایر موقعیت های مشابه واگرایی بین شاخص اصلی بازار سرمایه و شاخص RSI در نمودار شاخص کل مشخص شده است.

با این حال، عبور اندیکاتور از آخرین سقف ساخته شده در روند نزولی اخیر برای تایید روند معکوس مورد نیاز است.

انتظار اینکه پول هوشمند چهره چهاردهمین رئیس جمهور کشور و بر همین اساس سبک و روند سیاست کشور را در چهار سال آینده مشخص کند، منجر به اتفاقاتی مانند کاهش مجدد نرخ ارز، افزایش تدریجی نرخ ارز شد. نرخ نیم دلاری، خبر بازنگری قیمت پالایشگاه ها و پایان تاریخ. سقف مالیات باید در فضای انتخاباتی به نفع بازار سرمایه قرار گیرد.

بر اساس پیش بینی روز شنبه بازار سهام، پیش بینی می شود این بهبود در روند معاملات بورس از روز سه شنبه هفته گذشته ادامه داشته باشد و همچنین حجم و ارزش معاملات در کانال 3000 میلیاردی تثبیت شود. این در حالی است که هیجانات پیش از انتخابات بازار سرمایه همچنان اجازه شکل گیری روند مثبت در بازار را نمی دهد.


چه عواملی به منفی شدن بازار سهام دامن زد؟

اصرار سازمان بورس برای سیگنال دادن به شرایط غیرعادی!

با محدود کردن دامنه نوسانات، سازمان بورس به طور موثر شرایط غیر عادی را نشان می دهد. فعالان بازار سرمایه معتقدند این مشکل به صف های فروش دامن زده است. به همین دلیل اعتراض ها به این باند نوسان 2 درصدی افزایش یافته است. بسیاری از فعالان بازار ادامه این شرایط را برای بورس نامطلوب می دانند. زیرا این محدوده منجر به انتشار سیگنال منفی برای بازار سهام شد.

محمود مرادی با اشاره به اثرات منفی محدود شدن دامنه نوسانات و خنثی سازی اخبار مثبت در بورس گفت: همین نوسان محدود دلیل دم روزهای آخر است. نوسان مثبت و منفی 2 درصد در گذشته جواب نمی دهد و امروز هم جواب نمی دهد. اگر به زمان نوسانات مثبت و منفی 2 درصدی در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2019 نگاه کنید، ابتدا این را خواهید فهمید. در بیش از 70 درصد زمان اجرای این طرح، بازار قرمز بود و در بیشتر مواقع نمادهای بازار در صف فروش قرار داشتند. وی افزود: از زمان اجرای طرح محدودیت برد تا پایان آن، شاخص نزدیک به 6 درصد منفی شد و یک هفته پس از توقف این طرح، بازار روند صعودی به خود گرفت. ضمناً در صورت بازدهی بلندمدت، اجرای این طرح در کف قیمتی شاخص محقق شود. یعنی درست جایی که بعد از 9 ماه از مرداد 99 بازار در کف قیمتی قرار داشت و بورس هرگز به کف قیمتی آن روزها (محدوده یک میلیون و صد هزار واحدی) بازنگشت. بنابراین، تا زمانی که دامنه محدود باشد، بازار رشد نخواهد کرد.

اگرچه تجربه مشابهی از نوسانات منفی بازار سهام وجود دارد. اما مسئولان بورس همچنان بر ادامه محدودیت ها در بورس تاکید دارند. یکی از دلایل این مشکل تاثیر انتخابات بر معاملات بازار و جریان نقدی است. در حالی که رابطه علی بین این دو عامل مشخص نیست.



پیامدهای نوسانات بازار سهام چیست؟

در حال حاضر عواملی که منجر به نوسانات بازار سرمایه می شود مشخص نیست. بسیاری از فعالان بازار، محدوده محدود بازار سهام را عاملی موثر در افزایش نوسانات منفی بازار می دانند. محدوده محدود زمانی می تواند به نفع بازار سرمایه باشد که شاخص رشد بالایی وجود داشته باشد و شوک به طور موقت بازار را از نظر احساسی ناراحت کند. بنابراین، مقامات برای جلوگیری از معاملات بسیار منفی، دامنه را محدود می کنند. این سیاست زمانی که به صورت فرسایشی اجرا شود، پیامدهای زیادی برای بورس به همراه دارد. زیرا منجر به تشکیل صف های فروش و کاهش ارزش معاملات می شود.

حسن کاظم زاده دلیل اصلی تصمیم به محدودیت دامنه نوسانات در شرایط بحرانی بورس عنوان کرد و گفت: بورس از ابتدای اردیبهشت به بعد وارد روند نزولی شد و از سال گذشته روزهای اردیبهشت این روند در بحران از فرسایش نزولی تبدیل شده است. در واقع به گفته ناظر بازار، بورس هم اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد و دامنه نوسانات گسترده ممکن است باعث افت شدید قیمت ها شود.



به گفته حسن کاظم زاده، در پایان سال گذشته دولت نتوانسته همه اوراق نقدی را بفروشد و همه مازاد را تقسیم کند. به همین دلیل بر اساس آمار مرکز پژوهش های سازمان بورس در اردیبهشت ماه 111 اوراق دولتی نقدی و غیرنقدی منتشر شد. این مشکل در معاملات منفی بازار موثر است



وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل بحرانی کوتاه مدت در انحراف عرضه و تقاضای بازار بدهی، بدهی است، گفت: دولت در پایان سال گذشته نتوانست به طور کامل اوراق نقدی را بفروشد و نقدینگی را به طور کامل توزیع کند. به همین دلیل بر اساس آمار مرکز پژوهش های سازمان بورس در اردیبهشت ماه 111 اوراق دولتی نقدی و غیرنقدی منتشر شد. این مشکل در معاملات منفی بازار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که این اوراق به ویژه بخش اخزا از بازار جمع آوری نشود، مهمترین عامل کوتاه مدت بحران ادامه خواهد داشت، گفت: علاوه بر درصد بالای گزارشگری شرکت ها، بخشی از دلایل کاهش در حاشیه سود در فصل زمستان به دلیل هزینه ها اینها کسانی هستند که در بهار یا تابستان برمی گردند. بنابراین شرکت های بورسی به طور متوسط ??6 درصد مالیات اضافی را شناسایی کرده اند که با ابلاغ طرح اصلاح بند ج و الحاق بند n تبصره 6 عودت می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عوامل بحران زا در بلندمدت سیاست های بودجه ای دولت که مهمترین آنها بحث دستورالعمل خرید فرآورده از پالایشگاه ها و همچنین فروش گاز و برق به صنایع است


 


دستمزد باورنکردنی تسلا برای ایلان ماسک؛ 56 میلیارد دلار

او یک رهبر سخت گیر و خواستار است، یک معتاد به کار که از شنیدن «نه» از زیردستان خودداری می کند. کارمندان سابق او می گویند که حتی فداکارترین آنها نیز در نهایت فرسوده می شوند زیرا او خستگی ناپذیر به کار خود ادامه می دهد.

ایلان ماسک می تواند دوباره به آنچه می خواهد برسد. حقوقی که تسلا برای او در نظر گرفته است - به ارزش 56 میلیارد دلار بسته به ارزش سهام شرکت - و اکنون به رای سهامداران رسیده است، معادل 75 درصد از کل هزینه مدارس بریتانیا در سال تحصیلی 2024-25 است به گفته طرفداران او - و سهامداران موافق هستند - ماسک در حدود یک چهارم بودجه سیستم بهداشتی بریتانیا مستحق هر پنی است که به دست می آورد. حدود 72 درصد از سهامداران دارای حق رای از این بسته حمایت کردند.

کسب و کار او شامل تسلا، اسپیس ایکس، ایکس (توییتر سابق)، استارلینک، نورولینک و ایکس است. هوش مصنوعی (آخرین پروژه هوش مصنوعی او) تبدیل می شود.

می توان ادعا کرد که تسلا به طور جدی خودروهای الکتریکی را به بازار ایالات متحده معرفی کرد، اسپیس ایکس به تازگی قدرتمندترین موشک جهان را به فضا پرتاب کرد و مردی که داوطلب شد اولین فردی باشد که یک ریز تراشه عصبی را در مغزش کاشت کرد، اکنون می تواند یک کامپیوتر به سادگی با کنترل افکارش.

می توان گفت، توافق برای پرداخت چنین حقوقی به آقای ماسک در واقع برای این بود که او به شغل خود در تسلا پایبند باشد.

گمانه زنی ها در مورد آینده او در تسلا تا سال 2018 وجود داشت، زمانی که هیئت مدیره شرکت با دستمزد موافقت کرد.

ساختار این قرارداد به گونه ای است که اگر آقای ماسک به اهداف خاصی نرسد - مثلاً محدودیت خاصی از نظر ارزش بازار تسلا یا میزان فروش و سود - مطلقاً چیزی دریافت نخواهد کرد.

اما اگر او شرکت را به اهداف خاصی برساند، حقوق احتمالی او نجومی خواهد بود.

واقعیت این است که آقای ماسک به اهداف خود رسید. به عنوان مثال، ارزش بازار تسلا از 54 میلیارد دلار به 650 میلیارد دلار رسید که در قرارداد اولیه تعیین شده بود.

از آن زمان، ارزش این شرکت به 570 میلیارد دلار کاهش یافته است.

نقش صورت

زمانی که تسلا در سال 2022 تصادف کرد، این موضوع به تمرکز آقای ماسک بر روی "X" و عدم توجه او به تسلا نسبت داده شد.

با این حال، حضور آن ارزش بسیار زیادی برای این شرکت ها می افزاید.

ماسک به داشتن یک تیم ارتباطی و رسانه ای اعتقادی ندارد و ترجیح می دهد بیشتر حرف هایش را مستقیماً با 187 میلیون دنبال کننده اش در X به اشتراک بگذارد.

اگر ماسک جایی باشد، این خود به معنای روابط عمومی عالی برای او است. اگرچه ممکن است نتیجه این روابط عمومی یکسان نباشد، اما همچنان جلب توجه می کند.

او که پشت کیبورد نشسته است، می‌تواند سر و صدای بی‌پایانی را در سرتاسر جهان ایجاد کند، و می‌توان ادعا کرد که تعداد کمی از آنها چنین قدرتی دارند - روابط عمومی که با پول نمی‌توان خرید.

او همچنین دارای نفوذ سیاسی عظیمی است: او با چندین رهبر جهان از جمله رئیس جمهور چین شی جین پینگ دیدار کرده است. او ادعا می کند که تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کرده است و یک بار گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به صورت زنده پخش کرده است.

او یک رهبر سخت گیر و خواستار است، یک معتاد به کار که از شنیدن «نه» از زیردستان خودداری می کند. کارمندان سابق او می گویند که حتی فداکارترین آنها نیز در نهایت فرسوده می شوند زیرا او خستگی ناپذیر به کار خود ادامه می دهد.

دالی سینگ که از سال 2008 تا 2013 برای آقای ماسک در اسپیس ایکس کار می کرد، قبلاً به بی بی سی گفته بود که او یک "مدیری شگفت انگیز" است.

او در سال 2022 گفت: "اگر او نبود، به آنچه که دارد نمی رسید."

اما او همچنین اعتراف کرد که کار کردن با او "نفس گیر" بوده است.

ریسک پذیری

اگرچه سهامداران از بسته حقوقی آقای ماسک حمایت کردند، اما کارشناسان حقوقی می گویند مشخص نیست که آیا دادگاهی که قبلا این معامله را مسدود کرده بود، رأی سهامداران جدید را می پذیرد یا خیر.

اما استیو وستلی، یکی از حامیان سابق تسلا، در اوایل سال جاری به بی‌بی‌سی گفت که نیازی نیست ماسک به عنوان مدیر باقی بماند.

او گفت: «ایلان یک رویا پرداز خارق‌العاده است... اما نمی‌دانم که آیا لازم است او امروز همه این شرکت‌ها را اداره کند یا خیر».

هیچ‌کس برای همیشه در صدر نمی‌ماند، مخصوصاً وقتی هفت شرکت را همزمان اداره می‌کنید.»

و با تمام موفقیت هایی که در زمان حکومت او به دست آمد، شکست هایی نیز داشت.

تسلا سال ها سودآور نبود، سپس توییتی مبنی بر خصوصی شدن این شرکت باعث هرج و مرج مالی شد. این منجر به تحقیقات توسط سازمان های نظارتی شد که منجر به برکناری او از سمت مدیرعاملی شد.

من با دو کارمند سابق صحبت کردم که می گویند ابراز نگرانی در مورد ایمنی وسایل نقلیه تسلا به قیمت شغل آنها تمام شده و وجهه حرفه ای آنها را خدشه دار کرده است.

تسلا تقریباً ورشکست شد. همه پرتاب های موشک اسپیس ایکس موفقیت آمیز نیستند و هر شکست میلیون ها دلار برای این شرکت هزینه دارد.