سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقوط 500 میلیارد دلار از سهام ارزشمندترین شرکت جهان

مجله فورچون روز سه شنبه گزارش داد که شرکت آمریکایی انویدیا که اخیراً به با ارزش ترین شرکت جهان تبدیل شده است، سریع ترین کاهش سهم در تاریخ را تجربه کرد و به جایگاه قبلی خود بازگشت. در هفته و در واقع کل بازارهای سهام اروپا را تحت الشعاع قرار داد، شرکتی که بر موج رونق تراشه های هوش مصنوعی سوار شد، سریع ترین کاهش سهم را در تاریخ جهان تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، جنسن هوانگ (مدیر عامل انویدیا) کم کم در حال یادگیری معنای عبارت «هر چه بالاتر بروند، سخت‌تر سقوط می‌کنند» را می‌آموزد.

طی سه روز گذشته، نزدیک به 430 میلیارد دلار از ارزش بازار انویدیا پاک شده است که بزرگترین کاهش ارزش سه روزه یک شرکت در تاریخ است.

اگر این افت سهام را با اوج روزانه شرکت در روز پنجشنبه مقایسه کنید، بیش از نیم تریلیون دلار دود شده است. این رقم تقریبا معادل کل ارزش سهام تسلا است که مشکلات بزرگتری را برای کل بازار سهام ایجاد می کند.

بری بنیستر، استراتژیست ارشد سهام در استیفل فایننشال، به فایننشال تایمز گفت: "اگر انویدیا در ماه های آینده به شدت تصحیح کند، ادامه رشد شاخص (S&P 500) بسیار دشوار خواهد بود."

این گزارش در حالی منتشر شد که ارزش تراشه‌ساز آمریکایی انویدیا از مرز 3.33 تریلیون دلار گذشت و این شرکت با پشت سر گذاشتن مایکروسافت به بزرگترین شرکت جهان تبدیل شد.

دو هفته قبل، انویدیا از اپل پیشی گرفت.

انویدیا که در سال 1993 تاسیس شد، در ابتدا کارت های گرافیکی را برای بازی های رایانه شخصی طراحی کرد. بعداً ویژگی هایی را به تراشه های طراحی شده برای یادگیری ماشین اضافه کرد و سهم بازار خود را افزایش داد.

در سال های اخیر، افزایش سرمایه گذاری در فناوری هوش مصنوعی به رشد انفجاری این شرکت دامن زده است.


تحویل 2 میلیون و 253 هزار تن محصول به بورس کالا

در اولین روز هفته (شنبه 11 تیرماه) 2 میلیون و 253 هزار و 505 تن کالا و محصولات به تالارهای بورس کالای ایران تحویل داده می شود.

تالار محصولات صنعتی و معدنی 647 هزار تن گندله سنگ آهن، 290 هزار تن آهن اسفنجی، 64 هزار و 240 تن میلگرد، 30 هزار و 250 تن بلوک بلوم، 30 هزار تن ورق گالوانیزه خودرو، 18 هزار و 546 تن اجاق گاز و هزار تن ورق سرد خودرو را تست می کند.

10 هزار و 766 تن مواد پلیمری و شیمیایی با 560 هزار و 300 تن سنگ آهن، 390 هزار تن سنگ آهن و 200 هزار تن سنگ آهن در اتاق حراج باز عرضه می شود.

10 هزار تن گوگرد گرانول، 1400 تن قیر و 3 تن سبد زعفران تحویل تالار صادراتی شد. 1320 بشکه خالی در بازار ثانویه به فروش می رسد.


وجوه از بورس به کدام بازارها منتقل شد؟

با ادامه روند اسفبار بازار سرمایه، کارشناسان با استناد به آمار و ارقام، شعاع امیدی به دل مستاصل سهامداران می دهند. اما آمار نیز گویای همه چیز است. بازار در کما و تقریباً نیمه تعطیل است.

گویی تمام فکر و ذکر دولتمردان معطوف به انتخابات بود و بازار سرمایه را به کلی فراموش کردند. انگار اصلا چنین بازاری وجود ندارد. البته ناگفته نماند که بورس تهران در دولت سیزدهم عملکرد خوبی نداشت. اما ظاهراً روزها را با گریه آنچنان سپری نکرده است. بنابراین مثل این است که رنگ روی سیاه وجود دارد.

تعداد کدهای خریدار واقعی

برای اولین بار از سال 2018، تعداد کدهای خریدار واقعی به حدود 60 هزار کد کاهش یافت. البته از آن زمان تاکنون بیش از 130 صندوق به بازار اضافه شده است. با توجه به تعمیق بازار سرمایه، انتظار افزایش ثروت نیز وجود دارد، اما تصمیمات و سیاست های اقتصادی و غیراقتصادی نسبت به بازار سرمایه باعث فرار مردم از این بازار شده است.

طبیعتاً با توجه به بالا بودن نرخ سود و امنیت سرمایه سایر بازارهای موازی مانند طلا، جذابیت سرمایه گذاری با تمام ریسک هایی که به همراه دارد مورد توجه بورس تهران قرار نمی گیرد. پول های کلان ترجیح می دهند در بازاری فعالیت کنند که یا مانند اوراق قرضه دولتی با نرخ بهره حدود 35 درصد بدون ریسک باشد یا بازدهی متاثر از تورم مانند املاک و مستغلات و دلار را ایجاد کند یا علاوه بر حفظ خرید، در برابر ریسک های سیستماتیک مقاوم باشد. 

به عنوان یک قاعده، افراد کمی سرمایه خود را به سمت بازاری هدایت می کنند که نه قابل پیش بینی است، نه شفافیت و تقارن اطلاعاتی کافی دارد و نه حتی از بازوی بلند دولت برای سودآوری مصون است. نتیجه این رابطه این است که P/E=7 برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود.


روزهای سیاه صنایع کوچک در بورس/ یک چهارم ارزش سهام خرد دود شد

شاخص قطعات خودرو در سال 1403 یک چهارم ارزش خود را از دست داد.

شاخص بورس در هفته گذشته 1.5 درصد کاهش یافت، در حالی که برخی از صنایع کوچک بیش از یک درصد رشد کردند تا زیان را جبران کنند. ریسک های حاکمیتی در برخی از صنایع باعث شده است که آنها در سال جاری یک چهارم ارزش خود را از دست بدهند.

هفته پایانی خرداد در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس در معاملات هفته منتهی به سی امین روز آخرین ماه بهار 1.5 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص همگن نیز 1.07 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه شاخص کل در هفته‌های اخیر عملکرد بهتری نسبت به شاخص متعادل داشته است. اما هفته گذشته و با ثبات نسبی سهام های کوچک در بازار سهام، شاخص متعادل کمی با حوصله به عنوان نماینده ای برای سهام کوچک عمل کرد. این در حالی است که تا امروز این نماگر بازار ثانویه بیش از 10 درصد کاهش داشته و شاخص کل بورس نیز با افت نزدیک به 7 درصدی به رکورد 1403 رسیده است. قابل توجه در معاملات هفته گذشته این است که برخی از صنایع کوچک که از ابتدای سال عقب ماندگی قابل توجهی داشته اند، از سایر صنایع در بازار پیشی گرفته اند.

کدام صنایع در هفته آخر خرداد بهترین عملکرد را داشتند؟

چوب، سایر مواد معدنی، محصولات کشاورزی و شیرینی پزی جزو 10 صنعت برتر بازار در هفته گذشته بودند و بازدهی مثبتی داشتند، زیرا شاخص بازدهی این صنایع نسبت به سال قبل بیش از 10 درصد کاهش یافت. ریسک زدایی در این صنایع و اصول خوب در برخی از صنایع مانند محصولات کشاورزی و شیرینی پزی باعث افزایش استقبال از این صنایع شده است. این در حالی است که برخی از صنایع، علیرغم کاهش شدید در سال 1403، همچنان رو به افول بودند. بنابراین صنعت قطعه سازی که یکی از ضعیف ترین صنایع در انتهای جدول عملکرد است، از ابتدای سال تاکنون یک چهارم یا 25 درصد ارزش خود را از دست داده است.

کاهش 10 درصدی شاخص تعادل در خرداد

معاملات بهاره امسال در حالی هفته گذشته به پایان رسید که در معاملات هفته پایانی خرداد، شاخص متوازن پس از افت حدود 10 درصدی توانست عملکرد اندکی بهتر از شاخص کل داشته باشد. این در حالی است که نماگر بازار دوم به عنوان نماینده متعادل نمادهای بازار طی چند هفته گذشته با افت شدیدتری نسبت به شاخص کل مواجه بوده است. در هفته منتهی به 9 خرداد، این شاخص با افت حدود یک درصدی نسبت به شاخص کل که بیش از 1.5 درصد افت داشت، رفتار آرام تری داشت. به نظر می رسد اگرچه دلار نیما به مرز 43 هزار تومان نزدیک شده و نرخ سود موثر اوراق مالی اسلامی دولت نیز روند نزولی داشته است. اما نمادهای فرعی بازار ترجیح دادند کمی عقب ماندگی خود را جبران کنند و از شاخص سازان پیشی بگیرند.

بازده 2.68 درصدی صنعت چوب در هفته گذشته

در آخرین هفته منتهی به 30 ژوئن و پایان بهار، صنعت چوب توانسته بازدهی 2.68 درصدی را نسبت به هفته آخر خرداد ماه به بالاترین حد خود برساند. پس از آن بنادر و کشتیرانی و سایر مواد معدنی توانستند بازدهی بیش از یک درصدی داشته باشند. لاستیک و پلاستیک، سیمان، محصولات کشاورزی و شیرینی، سنگ معدن فلزی و صنعت بانکی نیز بازدهی مثبت داشتند. در بین 10 صنعت برتر هفته، می توان نام صنایعی را دید که تا به امروز بیش از 10 درصد کاهش داشته اند و نسبت به شاخص کل عملکرد ضعیفی دارند.

از ابتدای سال تاکنون کاهش در صنعت چوب بیش از 15.75 درصد، در تولید محصولات کشاورزی بیش از 10 درصد، در محصولات کشاورزی بیش از 13 درصد و در صنعت شیرینی سازی بوده است. بیش از 20 درصد کاهش داشته است. صنایع لاستیک، پلاستیک و سیمان نیز از ابتدای سال تاکنون 5 و 9 درصد ارزش خود را از دست داده اند. جبران بخشی از عقب ماندگی صنایع مذکور در هفته گذشته عمدتاً دلایل اساسی دارد و خبرهای خوشی از برخی صنایع به گوش می رسد. در نتیجه، صنایعی مانند اوره و فلزات گرانبها که در هفته های گذشته در صدر بازدهی قرار داشتند، اکنون با افت بیش از 5 درصدی در انتهای جدول بازدهی قرار دارند. به نظر می رسد بازار تا حدودی در تلاش است تا عقب ماندگی برخی از صنایع بزرگ را جبران کند تا صنایع تا حدودی یکنواخت شوند. با این حال نمادهای ریسک نیز در جدول صنعت جایگاه پایینی دارند. صنعت خودرو با افت بیش از 4 درصدی در میان 5 بخش ضعیف بازار قرار دارد.

فلزات گرانبها در هفته گذشته به شدت کاهش یافتند

بررسی از سال تا به امروز صنایع نیز نشان می‌دهد که فلزات گرانبها در اوج بازدهی قرار دارند و هفته گذشته افزایش شدیدی را به ثبت رساند.


پیش بینی بازار سهام در روز شنبه 2 تیر 1403/آشنایی انتخابات بازار

بورس تهران در حالی به استقبال تابستان 1403 رفت که در بهار آن سال شاخص کل 150 هزار واحد کاهش یافت. اهالی بازار به وضعیت سالن شیشه ای در فصل دوم سال خوشبین هستند. این در حالی است که برخی مشکلات در بازارهای سهام در ابتدای تابستان نگران کننده تلقی می شود که ممکن است شکل گیری روند مثبت در شاخص های بورس را تهدید کند.

بهار 1403 با وجود شروع خوب شاخص داران تالارهای شیشه ای، خاطره خوشی را در ذهن سهامداران بورس تهران ثبت نکرد. در پایان آخرین روز معاملاتی خردادماه، شاخص کل 6.87 درصد کاهش داشت که در پایان سه ماهه اول سال به 150 هزار و 762 واحد رسید. از سوی دیگر وضعیت نمادهای بازار کوچک و متوسط ??از این هم بدتر بود. شاخص هم وزن در پایان سه ماهه اول سال بیش از 10.3 درصد بازدهی معادل 76 هزار واحد داشت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

هیات مدیره بورس تهران ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه 3.159 میلیارد تومان نشان داد. هیات مدیره بورس تهران روز چهارشنبه حجم معاملات 5.7 میلیارد سهم را به ثبت رساند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز نشان دهنده خروج سرمایه آنها از بورس است. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از ورود 41 میلیارد و 500 میلیون تومان پول واقعی به سهام و حق تقدم خبر داد.

پیش بینی بورس روز شنبه 2 تیر 1403

نگاهی به نمودار شاخص کل نشان می دهد که پس از سرنوشت تلخ بازار سرمایه در اردیبهشت و خرداد، این نماگر به محدوده حمایتی مهمی رسیده است. علاوه بر این سنگر خریدار، علامت مثبت دیگری نیز در نمودار شاخص کل نمایان شد. واگرایی بین اندیکاتور و اندیکاتور RSI. سایر موقعیت های مشابه واگرایی بین شاخص اصلی بازار سرمایه و شاخص RSI در نمودار شاخص کل مشخص شده است.

با این حال، عبور اندیکاتور از آخرین سقف ساخته شده در روند نزولی اخیر برای تایید روند معکوس مورد نیاز است.

انتظار اینکه پول هوشمند چهره چهاردهمین رئیس جمهور کشور و بر همین اساس سبک و روند سیاست کشور را در چهار سال آینده مشخص کند، منجر به اتفاقاتی مانند کاهش مجدد نرخ ارز، افزایش تدریجی نرخ ارز شد. نرخ نیم دلاری، خبر بازنگری قیمت پالایشگاه ها و پایان تاریخ. سقف مالیات باید در فضای انتخاباتی به نفع بازار سرمایه قرار گیرد.

بر اساس پیش بینی روز شنبه بازار سهام، پیش بینی می شود این بهبود در روند معاملات بورس از روز سه شنبه هفته گذشته ادامه داشته باشد و همچنین حجم و ارزش معاملات در کانال 3000 میلیاردی تثبیت شود. این در حالی است که هیجانات پیش از انتخابات بازار سرمایه همچنان اجازه شکل گیری روند مثبت در بازار را نمی دهد.