سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار جدید از پرداخت سومین مرحله سود سرمایه

هیچگونه اطلاعیه ای برای دریافت سود سهام به هیچ فردی ارسال نمی شود و هیچ مدرکی از مردم نیاز نخواهد بود

هیچ اطلاعیه ای برای دریافت سود سهام به هیچ فردی ارسال نمی شود و هیچ مدرکی از مردم نیاز نخواهد بود.

در پایان آذرماه سال گذشته، مرحله اول سود حاصل از نتایج مربوط به سال مالی 1401 شرکت های سرمایه به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم سود سهام عدالت در تاریخ 3 اسفند واریز شد.

بر اساس اعلام سازمان بورس، در مرحله دوم صاحبان سهام 492 هزار تومان 446 هزار تومان، 532 هزار تومان 482 هزار تومان و یک میلیون تومان 906 هزار تومان رسید. میزان بهره دریافتی به پرتفویی که افراد در آن سهام داشتند بستگی داشت.

چرا سود سهام سه لایه شد؟

قرار بود سود سهام عدالت در دو مرحله واریز شود، اما سوء نیت برخی شرکت ها باعث شد سود سال مالی 1401 در سه مرحله پرداخت شود. مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این خصوص گفت: متاسفانه علیرغم پیگیری های سازمان بورس، 8 شرکت سود سهام خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند و این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای وصول سود سهامداران تا بعد انجام خواهد داد.» مابقی سود باید از محل تأمین مالی شرکت های سرمایه گذاری به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: صنایع سیمان دشستان، گروه مپنا و انرژی فجر خلیج فارس برای مرحله اول و دوم سود سهام خود در شرکت های صنایع پتروشیمی سمت خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، مبلغی را واریز نکرده اند. ، پالایش نفت بندرعباس و سوئیچ پارس نیز وجوه خود را برای فاز دوم پرداخت نکرده اند.

اکنون بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس، مرحله سوم واریز و تسویه سود سهام سرمایه احتمالا خردادماه خواهد بود. در همین رابطه مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.


وی افزود: بیشتر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین توصیه کردیم که سود سهام پرداخت شود. امیدواریم تا خرداد ماه بتوانیم این سودها را جمع آوری کنیم و مابقی سود را پرداخت کنیم.


اما آیا با شرکت هایی که سود سهام خود را پرداخت نکرده اند معامله ای صورت خواهد گرفت؟ ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: عدم پرداخت سود غیر منطبق بر جدول زمانی اعلام شده در کدال تخلف است.


این مسئول تصریح کرد: نکته دیگر این است که اگر 8 ماه تعیین شده در قانون تجارت و بر اساس مصوبه سازمان بورس، این 8 ماه به 4 ماه کاهش می یابد و برخی از شرکت ها اساسنامه خود را تغییر می دهند و زمان آن رعایت نمی شود. ، آن نیز قابل ردیابی است. به طور کلی دو موضوع برای عدم رعایت جدول پرداخت سود منتشر شده در سامانه کدال و عدم رعایت جدول زمان بندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است که سازمان بورس این موضوع را پیگیری خواهد کرد.


برای دریافت سود سهام به هیچ سایتی مراجعه نکنید

اما به محض داغ شدن بحث پرداخت حقوق صاحبان سهام، برخی از سودجویان از فرصت استفاده می کنند و در این خصوص مهدی حاجیوند، دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور حقوق صاحبان سهام گفت: هر بار که مسائل مربوط به سهام عدالت مطرح می شود. ممکن است عده ای از این فرصت برای ارتکاب کلاهبرداری استفاده کنند که توجه سهامداران عدالت به چند نکته ضروری است. کلاهبرداران معمولاً چندین روش دارند. یا برای مردم پیامک می‌دهند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس بگیرید یا روی لینک ویژه کلیک کنید، در این رابطه باید گفت که برای گرفتن سهام سرمایه برای کسی پیامک ارسال نمی‌شود.


وی افزود: مورد دیگر این است که کلاهبرداران برای دریافت سود سرمایه می توانند سایتی را وارد فضای مجازی کنند که قطعا وجود ندارد. نکته بعدی این است که برخی از کلاهبرداران حرفه ای تر هستند و حساب کاربری افراد را هک می کنند و از طریق آنها برای اطرافیان خود پیامک می فرستند که "من سود سهام عدالت را گرفتم، به این لینک بروید و شما هم سود خواهید گرفت". بر این اساس هوشیاری مردم در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.