سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به دو محرک رشد سهام و پیشبینی بازار پس از انتخابات

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات وعده های محقق نشده عدم تعادل مجدد بورس، دو عامل را در رشد قیمت سهام شرکت ها موثر می داند.

امیرحسین جنانی با اشاره به فاصله زیاد بورس تا بازگشت اعتماد به دنیای اقتصاد در روزهای پایانی خرداد، اعلام کرد: منشأ این مشکل در شعارها و وعده های محقق نشده است که اجازه بازگشت اعتماد را نمی دهد. علاوه بر این مسائل، مسائل دیگری نیز وجود دارد.

این وضعیت شرایط را برای بازگرداندن تعادل پیچیده کرد. به عنوان مثال یکی از مشکلات مهم صنعت در تابستان محدودیت برق است. با شروع روزهای گرم این مشکل دوباره تشدید می شود و روی سود شرکت ها تاثیر منفی می گذارد. بازار نمی تواند پایین بیاید و خریدار قوی وجود ندارد و تلاش بازارگردان برای حفظ تعادل و بازگرداندن اعتماد به تابلوهای معاملاتی به جایی نرسیده است که پیام درستی را ارسال نمی کند. می توان انتظار داشت که با تقویت امکان انتخاب برخی گزینه ها، فشارهای احساسی فروش دیگری نیز تجربه شود. به نظر می رسد دامنه نوسان تا زمان انتخابات ثابت باقی می ماند و هیچ عزمی برای تغییر ارکان سازمان وجود ندارد.

این روزها با دو تغییر مهم در نرخ نیما و نرخ سود مواجه است. البته احتمال دارد با انتخابات خطرات سیاسی بهبود یابد و ریسک گزارش ها نیز کاهش یابد. از نظر نرخ سود، احتمالا بانک مرکزی با ابزارهای بانک ها به ویژه در نرخ سود وارد می شود، زیرا اصلاح آن نشانه تغییر روند است.

سهامداران و فعالان باید تغییرات نرخ ارز را به صورت روزانه رصد کنند. زیرا احتمالاً شروع یک حرکت قوی از شروع این رویداد خواهد بود. جایی که نرخ سود به محدوده مطمئن و معقولی بازگشته و در صورتی که دو اتفاق نیما و نرخ سود در روزها و هفته های آینده بستر مناسبی برای فضا و در عین حال نیما ایجاد کند، فرصت ویژه ای ایجاد می کند. نرخ به تدریج از قفل غیرمنطقی خارج خواهد شد. کم کم اخبار مثبتی از دنیای سیاست مشاهده می شود و تاثیرات منطقی در قیمت سهام شرکت ها نمایان می شود. بازار ارز در آستانه انتخابات به خواب بهاری فرو رفت و حجم معاملات کاهش یافت.

آمارها نشان می دهد که در ماه ها و هفته های پیش از انتخابات، معامله گران با احتیاط بیشتری معامله می کنند. رویکرد سیاسی کاندیداها و چشم انداز تجارت خارجی در صورت روی کار آمدن هر یک از آنها باعث می شود تا فعالان اقتصادی ندانند چه چیزی در انتظارشان است، از واکنش جدی خودداری کنند. مشخص نیست چرا از کاندیداها خواسته نمی شود که به طور شفاف و شفاف در مورد موضوعات مهمی مانند نرخ بهره، نرخ ارز، انرژی و سایر موضوعات صحبت کنند.