سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقوط 500 میلیارد دلار از سهام ارزشمندترین شرکت جهان

مجله فورچون روز سه شنبه گزارش داد که شرکت آمریکایی انویدیا که اخیراً به با ارزش ترین شرکت جهان تبدیل شده است، سریع ترین کاهش سهم در تاریخ را تجربه کرد و به جایگاه قبلی خود بازگشت. در هفته و در واقع کل بازارهای سهام اروپا را تحت الشعاع قرار داد، شرکتی که بر موج رونق تراشه های هوش مصنوعی سوار شد، سریع ترین کاهش سهم را در تاریخ جهان تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، جنسن هوانگ (مدیر عامل انویدیا) کم کم در حال یادگیری معنای عبارت «هر چه بالاتر بروند، سخت‌تر سقوط می‌کنند» را می‌آموزد.

طی سه روز گذشته، نزدیک به 430 میلیارد دلار از ارزش بازار انویدیا پاک شده است که بزرگترین کاهش ارزش سه روزه یک شرکت در تاریخ است.

اگر این افت سهام را با اوج روزانه شرکت در روز پنجشنبه مقایسه کنید، بیش از نیم تریلیون دلار دود شده است. این رقم تقریبا معادل کل ارزش سهام تسلا است که مشکلات بزرگتری را برای کل بازار سهام ایجاد می کند.

بری بنیستر، استراتژیست ارشد سهام در استیفل فایننشال، به فایننشال تایمز گفت: "اگر انویدیا در ماه های آینده به شدت تصحیح کند، ادامه رشد شاخص (S&P 500) بسیار دشوار خواهد بود."

این گزارش در حالی منتشر شد که ارزش تراشه‌ساز آمریکایی انویدیا از مرز 3.33 تریلیون دلار گذشت و این شرکت با پشت سر گذاشتن مایکروسافت به بزرگترین شرکت جهان تبدیل شد.

دو هفته قبل، انویدیا از اپل پیشی گرفت.

انویدیا که در سال 1993 تاسیس شد، در ابتدا کارت های گرافیکی را برای بازی های رایانه شخصی طراحی کرد. بعداً ویژگی هایی را به تراشه های طراحی شده برای یادگیری ماشین اضافه کرد و سهم بازار خود را افزایش داد.

در سال های اخیر، افزایش سرمایه گذاری در فناوری هوش مصنوعی به رشد انفجاری این شرکت دامن زده است.