سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزهای سیاه صنایع کوچک در بورس/ یک چهارم ارزش سهام خرد دود شد

شاخص قطعات خودرو در سال 1403 یک چهارم ارزش خود را از دست داد.

شاخص بورس در هفته گذشته 1.5 درصد کاهش یافت، در حالی که برخی از صنایع کوچک بیش از یک درصد رشد کردند تا زیان را جبران کنند. ریسک های حاکمیتی در برخی از صنایع باعث شده است که آنها در سال جاری یک چهارم ارزش خود را از دست بدهند.

هفته پایانی خرداد در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس در معاملات هفته منتهی به سی امین روز آخرین ماه بهار 1.5 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص همگن نیز 1.07 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه شاخص کل در هفته‌های اخیر عملکرد بهتری نسبت به شاخص متعادل داشته است. اما هفته گذشته و با ثبات نسبی سهام های کوچک در بازار سهام، شاخص متعادل کمی با حوصله به عنوان نماینده ای برای سهام کوچک عمل کرد. این در حالی است که تا امروز این نماگر بازار ثانویه بیش از 10 درصد کاهش داشته و شاخص کل بورس نیز با افت نزدیک به 7 درصدی به رکورد 1403 رسیده است. قابل توجه در معاملات هفته گذشته این است که برخی از صنایع کوچک که از ابتدای سال عقب ماندگی قابل توجهی داشته اند، از سایر صنایع در بازار پیشی گرفته اند.

کدام صنایع در هفته آخر خرداد بهترین عملکرد را داشتند؟

چوب، سایر مواد معدنی، محصولات کشاورزی و شیرینی پزی جزو 10 صنعت برتر بازار در هفته گذشته بودند و بازدهی مثبتی داشتند، زیرا شاخص بازدهی این صنایع نسبت به سال قبل بیش از 10 درصد کاهش یافت. ریسک زدایی در این صنایع و اصول خوب در برخی از صنایع مانند محصولات کشاورزی و شیرینی پزی باعث افزایش استقبال از این صنایع شده است. این در حالی است که برخی از صنایع، علیرغم کاهش شدید در سال 1403، همچنان رو به افول بودند. بنابراین صنعت قطعه سازی که یکی از ضعیف ترین صنایع در انتهای جدول عملکرد است، از ابتدای سال تاکنون یک چهارم یا 25 درصد ارزش خود را از دست داده است.

کاهش 10 درصدی شاخص تعادل در خرداد

معاملات بهاره امسال در حالی هفته گذشته به پایان رسید که در معاملات هفته پایانی خرداد، شاخص متوازن پس از افت حدود 10 درصدی توانست عملکرد اندکی بهتر از شاخص کل داشته باشد. این در حالی است که نماگر بازار دوم به عنوان نماینده متعادل نمادهای بازار طی چند هفته گذشته با افت شدیدتری نسبت به شاخص کل مواجه بوده است. در هفته منتهی به 9 خرداد، این شاخص با افت حدود یک درصدی نسبت به شاخص کل که بیش از 1.5 درصد افت داشت، رفتار آرام تری داشت. به نظر می رسد اگرچه دلار نیما به مرز 43 هزار تومان نزدیک شده و نرخ سود موثر اوراق مالی اسلامی دولت نیز روند نزولی داشته است. اما نمادهای فرعی بازار ترجیح دادند کمی عقب ماندگی خود را جبران کنند و از شاخص سازان پیشی بگیرند.

بازده 2.68 درصدی صنعت چوب در هفته گذشته

در آخرین هفته منتهی به 30 ژوئن و پایان بهار، صنعت چوب توانسته بازدهی 2.68 درصدی را نسبت به هفته آخر خرداد ماه به بالاترین حد خود برساند. پس از آن بنادر و کشتیرانی و سایر مواد معدنی توانستند بازدهی بیش از یک درصدی داشته باشند. لاستیک و پلاستیک، سیمان، محصولات کشاورزی و شیرینی، سنگ معدن فلزی و صنعت بانکی نیز بازدهی مثبت داشتند. در بین 10 صنعت برتر هفته، می توان نام صنایعی را دید که تا به امروز بیش از 10 درصد کاهش داشته اند و نسبت به شاخص کل عملکرد ضعیفی دارند.

از ابتدای سال تاکنون کاهش در صنعت چوب بیش از 15.75 درصد، در تولید محصولات کشاورزی بیش از 10 درصد، در محصولات کشاورزی بیش از 13 درصد و در صنعت شیرینی سازی بوده است. بیش از 20 درصد کاهش داشته است. صنایع لاستیک، پلاستیک و سیمان نیز از ابتدای سال تاکنون 5 و 9 درصد ارزش خود را از دست داده اند. جبران بخشی از عقب ماندگی صنایع مذکور در هفته گذشته عمدتاً دلایل اساسی دارد و خبرهای خوشی از برخی صنایع به گوش می رسد. در نتیجه، صنایعی مانند اوره و فلزات گرانبها که در هفته های گذشته در صدر بازدهی قرار داشتند، اکنون با افت بیش از 5 درصدی در انتهای جدول بازدهی قرار دارند. به نظر می رسد بازار تا حدودی در تلاش است تا عقب ماندگی برخی از صنایع بزرگ را جبران کند تا صنایع تا حدودی یکنواخت شوند. با این حال نمادهای ریسک نیز در جدول صنعت جایگاه پایینی دارند. صنعت خودرو با افت بیش از 4 درصدی در میان 5 بخش ضعیف بازار قرار دارد.

فلزات گرانبها در هفته گذشته به شدت کاهش یافتند

بررسی از سال تا به امروز صنایع نیز نشان می‌دهد که فلزات گرانبها در اوج بازدهی قرار دارند و هفته گذشته افزایش شدیدی را به ثبت رساند.