سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه عواملی به منفی شدن بازار سهام دامن زد؟

اصرار سازمان بورس برای سیگنال دادن به شرایط غیرعادی!

با محدود کردن دامنه نوسانات، سازمان بورس به طور موثر شرایط غیر عادی را نشان می دهد. فعالان بازار سرمایه معتقدند این مشکل به صف های فروش دامن زده است. به همین دلیل اعتراض ها به این باند نوسان 2 درصدی افزایش یافته است. بسیاری از فعالان بازار ادامه این شرایط را برای بورس نامطلوب می دانند. زیرا این محدوده منجر به انتشار سیگنال منفی برای بازار سهام شد.

محمود مرادی با اشاره به اثرات منفی محدود شدن دامنه نوسانات و خنثی سازی اخبار مثبت در بورس گفت: همین نوسان محدود دلیل دم روزهای آخر است. نوسان مثبت و منفی 2 درصد در گذشته جواب نمی دهد و امروز هم جواب نمی دهد. اگر به زمان نوسانات مثبت و منفی 2 درصدی در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2019 نگاه کنید، ابتدا این را خواهید فهمید. در بیش از 70 درصد زمان اجرای این طرح، بازار قرمز بود و در بیشتر مواقع نمادهای بازار در صف فروش قرار داشتند. وی افزود: از زمان اجرای طرح محدودیت برد تا پایان آن، شاخص نزدیک به 6 درصد منفی شد و یک هفته پس از توقف این طرح، بازار روند صعودی به خود گرفت. ضمناً در صورت بازدهی بلندمدت، اجرای این طرح در کف قیمتی شاخص محقق شود. یعنی درست جایی که بعد از 9 ماه از مرداد 99 بازار در کف قیمتی قرار داشت و بورس هرگز به کف قیمتی آن روزها (محدوده یک میلیون و صد هزار واحدی) بازنگشت. بنابراین، تا زمانی که دامنه محدود باشد، بازار رشد نخواهد کرد.

اگرچه تجربه مشابهی از نوسانات منفی بازار سهام وجود دارد. اما مسئولان بورس همچنان بر ادامه محدودیت ها در بورس تاکید دارند. یکی از دلایل این مشکل تاثیر انتخابات بر معاملات بازار و جریان نقدی است. در حالی که رابطه علی بین این دو عامل مشخص نیست.



پیامدهای نوسانات بازار سهام چیست؟

در حال حاضر عواملی که منجر به نوسانات بازار سرمایه می شود مشخص نیست. بسیاری از فعالان بازار، محدوده محدود بازار سهام را عاملی موثر در افزایش نوسانات منفی بازار می دانند. محدوده محدود زمانی می تواند به نفع بازار سرمایه باشد که شاخص رشد بالایی وجود داشته باشد و شوک به طور موقت بازار را از نظر احساسی ناراحت کند. بنابراین، مقامات برای جلوگیری از معاملات بسیار منفی، دامنه را محدود می کنند. این سیاست زمانی که به صورت فرسایشی اجرا شود، پیامدهای زیادی برای بورس به همراه دارد. زیرا منجر به تشکیل صف های فروش و کاهش ارزش معاملات می شود.

حسن کاظم زاده دلیل اصلی تصمیم به محدودیت دامنه نوسانات در شرایط بحرانی بورس عنوان کرد و گفت: بورس از ابتدای اردیبهشت به بعد وارد روند نزولی شد و از سال گذشته روزهای اردیبهشت این روند در بحران از فرسایش نزولی تبدیل شده است. در واقع به گفته ناظر بازار، بورس هم اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد و دامنه نوسانات گسترده ممکن است باعث افت شدید قیمت ها شود.



به گفته حسن کاظم زاده، در پایان سال گذشته دولت نتوانسته همه اوراق نقدی را بفروشد و همه مازاد را تقسیم کند. به همین دلیل بر اساس آمار مرکز پژوهش های سازمان بورس در اردیبهشت ماه 111 اوراق دولتی نقدی و غیرنقدی منتشر شد. این مشکل در معاملات منفی بازار موثر است



وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل بحرانی کوتاه مدت در انحراف عرضه و تقاضای بازار بدهی، بدهی است، گفت: دولت در پایان سال گذشته نتوانست به طور کامل اوراق نقدی را بفروشد و نقدینگی را به طور کامل توزیع کند. به همین دلیل بر اساس آمار مرکز پژوهش های سازمان بورس در اردیبهشت ماه 111 اوراق دولتی نقدی و غیرنقدی منتشر شد. این مشکل در معاملات منفی بازار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که این اوراق به ویژه بخش اخزا از بازار جمع آوری نشود، مهمترین عامل کوتاه مدت بحران ادامه خواهد داشت، گفت: علاوه بر درصد بالای گزارشگری شرکت ها، بخشی از دلایل کاهش در حاشیه سود در فصل زمستان به دلیل هزینه ها اینها کسانی هستند که در بهار یا تابستان برمی گردند. بنابراین شرکت های بورسی به طور متوسط ??6 درصد مالیات اضافی را شناسایی کرده اند که با ابلاغ طرح اصلاح بند ج و الحاق بند n تبصره 6 عودت می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عوامل بحران زا در بلندمدت سیاست های بودجه ای دولت که مهمترین آنها بحث دستورالعمل خرید فرآورده از پالایشگاه ها و همچنین فروش گاز و برق به صنایع است