سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دستمزد باورنکردنی تسلا برای ایلان ماسک؛ 56 میلیارد دلار

او یک رهبر سخت گیر و خواستار است، یک معتاد به کار که از شنیدن «نه» از زیردستان خودداری می کند. کارمندان سابق او می گویند که حتی فداکارترین آنها نیز در نهایت فرسوده می شوند زیرا او خستگی ناپذیر به کار خود ادامه می دهد.

ایلان ماسک می تواند دوباره به آنچه می خواهد برسد. حقوقی که تسلا برای او در نظر گرفته است - به ارزش 56 میلیارد دلار بسته به ارزش سهام شرکت - و اکنون به رای سهامداران رسیده است، معادل 75 درصد از کل هزینه مدارس بریتانیا در سال تحصیلی 2024-25 است به گفته طرفداران او - و سهامداران موافق هستند - ماسک در حدود یک چهارم بودجه سیستم بهداشتی بریتانیا مستحق هر پنی است که به دست می آورد. حدود 72 درصد از سهامداران دارای حق رای از این بسته حمایت کردند.

کسب و کار او شامل تسلا، اسپیس ایکس، ایکس (توییتر سابق)، استارلینک، نورولینک و ایکس است. هوش مصنوعی (آخرین پروژه هوش مصنوعی او) تبدیل می شود.

می توان ادعا کرد که تسلا به طور جدی خودروهای الکتریکی را به بازار ایالات متحده معرفی کرد، اسپیس ایکس به تازگی قدرتمندترین موشک جهان را به فضا پرتاب کرد و مردی که داوطلب شد اولین فردی باشد که یک ریز تراشه عصبی را در مغزش کاشت کرد، اکنون می تواند یک کامپیوتر به سادگی با کنترل افکارش.

می توان گفت، توافق برای پرداخت چنین حقوقی به آقای ماسک در واقع برای این بود که او به شغل خود در تسلا پایبند باشد.

گمانه زنی ها در مورد آینده او در تسلا تا سال 2018 وجود داشت، زمانی که هیئت مدیره شرکت با دستمزد موافقت کرد.

ساختار این قرارداد به گونه ای است که اگر آقای ماسک به اهداف خاصی نرسد - مثلاً محدودیت خاصی از نظر ارزش بازار تسلا یا میزان فروش و سود - مطلقاً چیزی دریافت نخواهد کرد.

اما اگر او شرکت را به اهداف خاصی برساند، حقوق احتمالی او نجومی خواهد بود.

واقعیت این است که آقای ماسک به اهداف خود رسید. به عنوان مثال، ارزش بازار تسلا از 54 میلیارد دلار به 650 میلیارد دلار رسید که در قرارداد اولیه تعیین شده بود.

از آن زمان، ارزش این شرکت به 570 میلیارد دلار کاهش یافته است.

نقش صورت

زمانی که تسلا در سال 2022 تصادف کرد، این موضوع به تمرکز آقای ماسک بر روی "X" و عدم توجه او به تسلا نسبت داده شد.

با این حال، حضور آن ارزش بسیار زیادی برای این شرکت ها می افزاید.

ماسک به داشتن یک تیم ارتباطی و رسانه ای اعتقادی ندارد و ترجیح می دهد بیشتر حرف هایش را مستقیماً با 187 میلیون دنبال کننده اش در X به اشتراک بگذارد.

اگر ماسک جایی باشد، این خود به معنای روابط عمومی عالی برای او است. اگرچه ممکن است نتیجه این روابط عمومی یکسان نباشد، اما همچنان جلب توجه می کند.

او که پشت کیبورد نشسته است، می‌تواند سر و صدای بی‌پایانی را در سرتاسر جهان ایجاد کند، و می‌توان ادعا کرد که تعداد کمی از آنها چنین قدرتی دارند - روابط عمومی که با پول نمی‌توان خرید.

او همچنین دارای نفوذ سیاسی عظیمی است: او با چندین رهبر جهان از جمله رئیس جمهور چین شی جین پینگ دیدار کرده است. او ادعا می کند که تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کرده است و یک بار گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به صورت زنده پخش کرده است.

او یک رهبر سخت گیر و خواستار است، یک معتاد به کار که از شنیدن «نه» از زیردستان خودداری می کند. کارمندان سابق او می گویند که حتی فداکارترین آنها نیز در نهایت فرسوده می شوند زیرا او خستگی ناپذیر به کار خود ادامه می دهد.

دالی سینگ که از سال 2008 تا 2013 برای آقای ماسک در اسپیس ایکس کار می کرد، قبلاً به بی بی سی گفته بود که او یک "مدیری شگفت انگیز" است.

او در سال 2022 گفت: "اگر او نبود، به آنچه که دارد نمی رسید."

اما او همچنین اعتراف کرد که کار کردن با او "نفس گیر" بوده است.

ریسک پذیری

اگرچه سهامداران از بسته حقوقی آقای ماسک حمایت کردند، اما کارشناسان حقوقی می گویند مشخص نیست که آیا دادگاهی که قبلا این معامله را مسدود کرده بود، رأی سهامداران جدید را می پذیرد یا خیر.

اما استیو وستلی، یکی از حامیان سابق تسلا، در اوایل سال جاری به بی‌بی‌سی گفت که نیازی نیست ماسک به عنوان مدیر باقی بماند.

او گفت: «ایلان یک رویا پرداز خارق‌العاده است... اما نمی‌دانم که آیا لازم است او امروز همه این شرکت‌ها را اداره کند یا خیر».

هیچ‌کس برای همیشه در صدر نمی‌ماند، مخصوصاً وقتی هفت شرکت را همزمان اداره می‌کنید.»

و با تمام موفقیت هایی که در زمان حکومت او به دست آمد، شکست هایی نیز داشت.

تسلا سال ها سودآور نبود، سپس توییتی مبنی بر خصوصی شدن این شرکت باعث هرج و مرج مالی شد. این منجر به تحقیقات توسط سازمان های نظارتی شد که منجر به برکناری او از سمت مدیرعاملی شد.

من با دو کارمند سابق صحبت کردم که می گویند ابراز نگرانی در مورد ایمنی وسایل نقلیه تسلا به قیمت شغل آنها تمام شده و وجهه حرفه ای آنها را خدشه دار کرده است.

تسلا تقریباً ورشکست شد. همه پرتاب های موشک اسپیس ایکس موفقیت آمیز نیستند و هر شکست میلیون ها دلار برای این شرکت هزینه دارد.