سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلیل افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در صندوق های طلا

اکنون که شاهد فعالیت 13 صندوق طلا در بازار سرمایه هستیم، شاید بتوان گفت که شایستگی های این ابزار بیش از پیش در بین سرمایه گذاران مطرح و مورد بحث است. این ابزار که به افراد امکان سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار طلا را می دهد، نه تنها نقدینگی بالایی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند، بلکه شفافیت معاملات و امنیت سرمایه گذاری را نیز به همراه دارد.

 پرهام احلی کارشناس بازار سرمایه اولین موضوع مطرح شده در حوزه معاملات صندوق طلا را شفافیت و در دسترس بودن بازار دانست و گفت: وجوه در سکوهای معاملاتی بورس معامله می شود که شفاف هستند، از این رو عرضه و تقاضا، دارایی های وجوه و معاملات شفاف هستند و از طرف دیگر دسترسی سریع را برای نامزدها و مشتریان فراهم می کنند. به عبارت دیگر، سرمایه گذاران به جای مراجعه به بازار و صرف زمان و هزینه، می توانند به راحتی وجوه طلا را به صورت آنلاین خریداری کرده و در زمان مورد نظر به فروش برسانند.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که بسیار حائز اهمیت است بحث نقدینگی است. به عبارت دیگر این بازار با توجه به ماهیت خود و تعداد شرکت کنندگان و میزان سرمایه ای که در گردش دارد، نقدینگی بالایی را برای سرمایه های خرد و کلان تامین می کند و با توجه به اینکه تمامی صندوق های طلا دارای گرداننده بازار هستند، شاهد فعالیت های زیادی بوده است. نقدینگی بالا در شرایط مختلف بازار طلا برای این وجوه یکی از تفاوت‌های ابزارهای جدید با بازار سنتی و فیزیکی است و گفت: این نوع سرمایه‌گذاری از ریسک‌های ذخیره‌سازی و حمل و نقل جلوگیری می‌کند. در طلای فیزیکی اتفاق می افتد. می افتد، بلند نمی شود. در بازارهای سنتی، زمانی که سرمایه گذاری انجام می شود، ممکن است در مورد کالاهای خریداری شده، عدم اطمینان وجود داشته باشد، اما این مشکل در بازارهای مدرن دیده نمی شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های معاملات طلا در بسترهای مالی تازه توسعه یافته، استفاده از ابزارهای مشتقه است تا صندوق ها بتوانند از این ابزارها برای پوشش ریسک خود استفاده کنند. سرمایه گذاران همچنین می توانند از ترکیبی از استراتژی های موجود مانند اختیار معامله یا قراردادهای آتی برای استفاده از پوشش ریسک در طول نوسانات بازار و کسب سود مناسب استفاده کنند.