سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرداخت سود سرمایه به صورت یکجا به بازماندگان

الگوی پرداخت سود سرمایه خرداد 1403 مشخص شد و وضعیت فاز سوم سود سرمایه سال مالی 1401 به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت نیز 3 اسفند بود؛

بر اساس اعلام سازمان بورس، در مرحله دوم، صاحبان پرتفوی سهام 492 هزار تومانی، مبلغ 446 هزار تومان، 532 هزار تومان از 482 هزار تومان و یک میلیون تومان از 906 هزار تومان دریافت کردند.

این در حالی است که به دلیل سوء نیت برخی شرکت ها، واریز این سود در دو مرحله انجام نشد و به مرحله سوم کشیده شد. در همین راستا، مجید عشقی، رئیس سازمان در 8 فروردین ماه اعلام کرد که «یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند». اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. البته زمان دقیق آن را شورای عالی بورس باید تعیین کند.

با توجه به اینکه این سود هنوز واریز نشده است، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در این خصوص اعلام کرد که «با شرکت هایی که سود سهام عدالت پرداخت نکرده اند برخورد قانونی خواهد شد».

خاندوزی تصریح کرد: سود سهام سرمایه سال 1401 در اسفند 1402 واریز شد، اما مانده اندکی نیز وجود دارد که در مجموع حدود 20 هزار میلیارد تومان است و عمدتاً سه گروه فولاد، پالایش و پتروشیمی همچنان به تعهدات پرداختی خود عمل نکرده اند. سود سهام ایجاد کنید

وی گفت: سازمان بورس با شرکت هایی که قصور کرده اند برخورد قانونی می کند. زیرا موضوع سهام احقاق حقوق سهامداران خرد است. امیدواریم این موضوع تا پایان دولت سیزدهم حل شود.

ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در گفت وگویی گفت: در مجامع شرکت ها همواره بر پرداخت سود در زمان و سررسید تعیین شده تاکید شده است. اما برخی از بنگاه ها به کارفرمایان خود بدهکار هستند و نمی توانند مطالبات خود را وصول کنند. به همین دلیل در تماس روزانه و مستمر با کارفرمایان هستیم تا بدهی وصول و سود سهام پرداخت شود، مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز در خصوص پرداخت سود سهام عدالت گفت: امیدواریم بتوانیم سود سهام عدالت را پرداخت کنیم. قادر به جمع آوری درآمد و پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت تا ژوئن.

حال باید منتظر ماند تا به گفته عشقی زمان دقیق این سپرده گذاری توسط شورای عالی بورس مشخص شود. لازم به ذکر است برای دریافت این سپرده نیازی به مراجعه به هیچ سایتی ندارید که علت آن شکست هشت شرکت در مرحله دوم سپرده سود سال گذشته بود.

اگرچه در این مرحله خبری از میزان سود دریافتی سهامداران منتشر نشده است، اما به نظر می رسد طبق روال سپرده مرحله دوم که در اسفند ماه 1402 صورت گرفت، صاحبان سبد سهام 452 هزار تومانی باید 409 را دریافت کنند. هزار تومان افرادی که 492 هزار تومان پرتفوی دارند 446 هزار تومان، پرتفوی 532 هزار تومانی 482 هزار تومان و سهامدارانی که یک میلیون تومان پرتفوی دارند 906 هزار تومان دریافت می کنند.

با توجه به اینکه این سود هنوز واریز نشده است، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در این خصوص اعلام کرد که «با شرکت هایی که سود سهام عدالت پرداخت نکرده اند برخورد قانونی خواهد شد».

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سازمان بورس، آخرین وضعیت مرحله سوم واریز سود و تسویه آن را گفت: سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به مراجعه به مکان خاصی ندارند. سرمایه حقوق صاحبان سهام ولی سود مرحله سوم در صورت دریافت شرکتها مانند دوره های قبل به حساب اشخاص حقیقی واریز می شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مرحله سوم واریز این سود به حساب سهامداران نیز گفت: در صورتی که این شرکت ها سود سهام عدالت را واریز نکنند، سازمان بورس قطعا بر اساس آن اقدام مناسبی انجام خواهد داد. مقررات، تعهدات و اختیارات خود در نهایت، سازمان بورس اصرار به دریافت مابقی سود سهام به سهامداران دارد.