سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سابقه آسیب رساندن به پالایشگاه ها با بنزین اکتان 87 چه بوده است؟

با افزایش تولید بنزین اکتان 87 و کاهش شیوع کراکینگ برای بنزین با اکتان پایین، پالایشگاه های تولید کننده فرآورده های اساسی متحمل زیان های قابل توجهی شدند.

اخیراً مجید عشقی رئیس سازمان بورس از اصلاح دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده های تصفیه شده خبر داده است. وی با بیان اینکه در جلسه عصر امروز سه اصلاحیه اساسی در دستورالعمل خوراک پالایشگاه ها مورد بحث و توافق قرار گرفت و جزئیات بیشتر از سوی وزارت نفت اعلام می شود، گفت: به طور خلاصه سه اصلاحیه عبارتند از:

1. تاریخ اعمال بخشنامه جدید که قبلاً تاریخ اعمال از ابتدای سال تلقی می شد به همان تاریخ ابلاغ تغییر یافت. از این رو مقرر شد محاسبات از ابتدای سال تا 2 بهمن سال گذشته بر اساس دستورالعمل سال 1401 انجام شود.

2. میزان زیان دهی شرکت های پالایش نفت به دلیل برنامه تولید اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است که با توجه به شرایط خاص کشور و کاهش عدم تعادل بنزین تدوین شده است و به همین دلیل ، این فرصت را از پالایشگاه ها سلب کرده است تا از حداکثر ظرفیت برای تولید محصولات با کیفیت بالاتر محاسبه و در حساب شرکت های پالایشی منظور شود.

3. همچنین مقرر شد بدهی دولت به پالایشگاه ها از محل توزیع خوراک آنها تسویه شود. رئیس سازمان بورس این اقدامات را موجب بهبود شرایط شرکت های پالایشی و کاهش نوسانات بازار دانست و گفت: جلوگیری از زیان های تحمیل شده به پالایشگاه ها جذابیت سرمایه گذاری در صنعت پالایش را افزایش می دهد و امیدواریم برنامه های توسعه ای پالایشگاهی افزایش یابد. این صنعت سریعتر خواهد بود. بهره برداری خواهد رسید و ارزش افزوده ناشی از آن در اختیار سهامداران این صنعت و عموم مردم قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است در تاریخ 3 آذر 1402 ابلاغیه ای از سوی وزارت نفت به پالایشگاه ها ارسال شد و پس از ابلاغ این مصوبه آثار آن بر پالایشگاه ها بررسی شد و نتیجه این شد که این بخشنامه موجب کاهش سود شرکت ها شد. شرکت های پالایشی پس از 10 ماه از سال.

بر اساس این دستور که در فوریه 1402 به پالایشگاه ها ابلاغ شد، دو تغییر عمده در قیمت خرید بنزین از پالایشگاه ایجاد شد. اول اینکه مرجع از سنگاپور به خلیج تغییر کرد که FOB Gulf حدود 5 دلار کمتر است و دوم اینکه جریمه به دلیل کاهش اکتان خریداری شده نسبت به اکتان 92 افزایش یافت.

نرخ کاهش انتشار ترک برای بنزین کم عیار اکتان 87 نیز افزایش یافته است و این دومین عامل کاهش انتشار ترک در پالایشگاه ها است. از طرفی ضریب کاهش انتشار ترک در روغن‌های گاز پالایشگاهی با گوگرد بالا و کیفیت پایین اعمال می‌شود که عامل انتشار ترک در پالایشگاه‌ها است. لازم به ذکر است تاریخ اجرای بخشنامه از ابتدای فروردین 1402 تا پایان سال 1404 اعتبار دارد و پالایشگاه ها مشمول کاهش اسپرد کراکینگ و تعدیل منفی صورت های مالی قبلی می باشند.

طبق دستورالعمل منتشر شده، هر چه یک پالایشگاه بنزین با اکتان پایین تولید کند، تاثیر منفی بیشتری از دستورالعمل منتشر شده می گیرد که می تواند بین 5 تا 30 درصد کاهش سود داشته باشد. با توجه به این موضوع، قیمت گذاری با هدف ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل و بالا بردن استاندارد فرآورده ها و در نتیجه کاهش قیمت فروش فرآورده های نفتی و تعدیل منفی در گزارش های پالایشگاه ها صورت می گیرد.

اصلاحات اخیر در نرخ خوراک پتروشیمی ها

اولین نکته در خصوص تغییر نرخ خوراک پالایشگاه ها حذف بند مرجع در این دستورالعمل است. در واقع در حالی که دستورالعمل جدید پالایشگاه ها در بهمن ماه 1402 ابلاغ شده بود، قرار بود از ابتدای سال 1402 اعمال شود که اکنون طبق این دستورالعمل در آخرین اصلاحیه پس از اطلاعیه (بهمن) محاسبه می شود.

نکته دوم مورد اشاره در اصلاحیه، محاسبه و بازیابی غیرانتفاعی شرکت های پالایش نفت در این مدت است. برآوردهای اولیه در زمان ابلاغ بخشنامه حاکی از آن بود که تنها از این محل 6 شرکت پالایشی حدود 26.5 درصد کاهش سود را تجربه کردند که کاهش سودآوری و حاشیه سود شرکت های پالایشی در سال جاری را می توان تایید کرد.