سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوتاه کردن دست دلالان بازار خودرو با عرضه در بورس

رئیس اداره صنایع و دفاتر رتبه بندی گفت: طبیعتا دو خودروساز خودرویی برای فروش در بورس ندارند و عرضه خودرو در بورس با هدف خودروهای خارج از سیستم یکپارچه و خودروهای مونتاژی است.

انواع خودروها در بورس معامله می شدند، اما عرضه خودرو در بورس مخالفانی داشت که مهمترین آنها شورای رقابت بود.

در نهایت با استدلال مخالفان اولاً خودرو از طریق مکانیسم حراج و اعلام بالاترین قیمت به دست مصرف کننده برسد و مهمتر از آن افزایش قیمت خودرو در بورس بدون توجه به نوع خودروی معامله شده، می تواند به بازار خودرو سیگنال بدهد و در نهایت با این استدلال چرا مصرف کننده نهایی باید زیان شرکت های خودرویی را متحمل شود، بازار خودرو متوقف شد.

اما به نظر می رسد این روزها زمزمه هایی مبنی بر تلاش های جدید برای فروش خودرو در بورس به گوش می رسد.

امیر طایفه ابراهیمی درباره احتمال عرضه مجدد خودرو در بورس و با توجه به اینکه تمامی 1403 محصول دو خودروساز پیش فروش می شود که چه خودروهایی در این زمینه قرار می گیرند، گفت: در صورت مشاهده برنامه در بازار بورس سیستم یکپارچه، باید شامل تمام محصولات 1403 باشد.

طبیعتا این دو خودروساز خودرویی برای فروش در بورس ندارند و عرضه خودرو در بورس به سمت خودروهای خارج از سیستم یکپارچه و خودروهای مونتاژی است.

وی با اشاره به ایرادات شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس گفت: موضوع مطرح شده تنها عرضه خودرو در بورس نیست، سوال مهم این است که آیا می توانیم قیمت گذاری اجباری را از صنعت خودرو حذف کنیم یا اجباری وجود دارد.

سیاست قیمت گذاری، آن قیمت. تنظیم باید بر اساس تورم فعلی باشد و قیمت گذاری بر اساس تورم گذشته در دوره های زمانی بلندمدت صحیح نیست.

رئیس دفتر صنعت و رتبه بندی ناشران در ادامه با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو باید بر اساس شاخص های تورمی جاری محاسبه شود، ادامه داد: محاسبه قیمت با تورم فعلی یا اگر قرار است خودروها به قیمت حاشیه بازار فروخته شوند مانند دوره قبل. سال 1996 می تواند نتایج خوبی برای صنعت خودرو به ارمغان بیاورد.

طایفه ابراهیمی درباره تفاوت کشف قیمت بورس کالا با شورای رقابت گفت: قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت بر اساس پارامترهای تورمی است که در گذشته اتفاق افتاده و پس از 6 ماه تا یک سال تاخیر، آن را اعلام می کند.

این داده ها را بررسی می کند و افزایش قیمت را محاسبه می کند.

اگرچه در این مدت افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازی وجود داشت، اما پس از این مدل قیمت گذاری تصمیم بر این شد که قیمت گذاری هر سه ماه یک بار انجام شود.

اما این قیمت گذاری برای یک دوره یک ساله انجام نشد و این منجر به زیان شرکت های خودروسازی شد.

وی افزود: یکی از سازوکارهایی که بورس کالا برای قیمت گذاری استفاده می کند این است که هزینه را به اضافه سود منطقی بین 20 تا 30 درصد می گیرد و سپس آن را به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار واگذار می کند تا با قیمتی کمتر از بازار بفروشد. 

طایفه ابراهیمی با بیان اینکه تجربه فروش 70 هزار خودرو در بورس را داریم.

گفت: 53 هزار خودروی ایران خودرو در بورس به فروش رسید که حدود 8 درصد تیراژ این شرکت است.

اگرچه این رقم قابل توجه نبود، اما این مسیر قیمت‌گذاری باعث شد که شرکت‌های خودروساز دیگر به ازای هر خودرو دست نزنند و در نقطه سربه‌سر یا گاهی سودآور باشند.

رئیس اداره دفاتر صنعت و رتبه بندی ناشران تاکید کرد: موضوع مهم این است که با عرضه بورس یا عرضه مرز بازار، دست دلال از بازار خودرو کوتاه می شود.