سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا بورس به تنهایی می تواند باعث رونق تولید شود؟

رونق تولید موضوعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سیاستمداران کلان و مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفته است و در سال 1403 شعار جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شد، اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که چه نقشی دارد.

بازار سرمایه یکی از ابزارهای اجرای سیاست رونق تولید است، اما آیا بازار به تنهایی می تواند باعث رونق تولید در کشور شود؟ برخی معتقدند بورس به دلیل بازار ثانویه نمی تواند نقدینگی جدیدی جذب کند و به همین دلیل نمی تواند به شرکت ها کمک کند و آنچه در بورس اتفاق می افتد نوسانات متعدد است.

برزو حق شناس در گفت وگو با ایسنا، بازار سرمایه را یکی از مولفه های اقتصادی هر کشوری دانست و گفت: در واقع رونق تولید یکی از سیاست های کلان کشور در حوزه اقتصاد است که بورس از آن جمله است. بخشی و یکی از ابزارهای اجرای آن سیاست کلان است.

وی با اشاره به اینکه بورس به تنهایی نمی تواند باعث رونق تولید شود، یادآور شد: اگر سایر سیاست های کشور به کمک بورس بیاید، رونق تولید اتفاق می افتد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تفاوت بازارهای اولیه و ثانویه پرداخت و ادامه داد: بازار سهام یک بازار ثانویه است، تعریف درستی است اما اگر به درستی مدیریت نشود باعث اختلال در بازار اولیه می شود.

به گفته حکمش، بازار اولیه به شرکت ها کمک می کند تا تامین مالی شوند و بتوانند عرضه اولیه خود را به سرمایه گذاران ارائه کنند، اما علاوه بر بازار اولیه، اگر بازار ثانویه، یعنی. بورس، فعالیت پرنشاطی وجود ندارد، نمی توان انتظار داشت که بازار اولیه نیز رونق داشته باشد و مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گیرد.