پیش بینی بازار بورس امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 / جولان، آیا ن

قرار دادن ارزش معاملات خرد در کانال دو هزار میلیارد تومانی حکایت از خاموشی بورس دارد.

همزمان با خروج پول واقعی از بورس، ورود سرمایه به صندوق های با درآمد ثابت افزایش یافت.

این عدد نشان دهنده کاهش خوش بینی ساکنان اتاق شیشه ای به چشم انداز بازار در هفته آینده است.

گویی مردم با تغییر پارامترهای اساسی مانند تعدیل تفاوت دلار نیما با نرخ آزاد، انتظار تحول در بازار را دارند.

با این حال در پیش بینی یکشنبه بورس از نگاه کارشناسان چه می گذرد در آخرین روز معاملات قبل از تعطیلات آخر هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه ای با افت اندک 0.17 درصدی معادل سه هزار و 931؟

واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 264 هزار و 931 واحد قرار گرفت.

کاهش ارتفاع شاخص اصلی بازار سرمایه در حالی رخ داد که شاخص هم وزن به عنوان شاخصی از روند کلی قیمت شرکت های کوچک و متوسط، عملکرد معکوس را به ثبت رساند.

شاخص هم وزن با رشد محدود 0.01 درصد (معادل 38 واحد) در سطح 750 هزار واحد قرار گرفت. معاملات بورس اوراق بهادار تهران در آینه آمار و ارقام است.

هیات مدیره بورس تهران ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه 2 میلیارد و 808 میلیون تومان نشان داد. این داشبورد نیز حجم معاملات 6.4 میلیارد سهم را در روز چهارشنبه نشان می دهد.

از سوی دیگر بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز نشان از خروج سرمایه آنها از بورس دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از خروج 214.2 میلیارد تومان پول واقعی از سهام و حق خرید خبر داد.

پیش بینی بازار بورس یکشنبه 26 اردیبهشت 1403

شاخص کل بازار سرمایه نزدیک به مقاومت کوتاه مدت خود است. تکنسین های بازار بر این باورند که اگر این محدوده مقاومتی شکسته نشود، روند کوتاه مدت آن نزولی خواهد بود.

بنابراین جریان معاملات بازار در روزهای ابتدایی هفته آینده برای سهامداران حائز اهمیت است.

شایان ذکر است که این وضعیت (نزدیک محدوده مقاومتی) دقیقاً در نمودار شاخص کل تعادل تکرار شده است.

در هفته معاملاتی گذشته، نتایج معاملات حاکی از خروج نقدینگی واقعی بالغ بر 601 میلیارد تومان بود.

از سوی دیگر بررسی معاملات صندوق‌های با درآمد ثابت نشان می‌دهد که 1.633 میلیارد تومان پول واقعی به این صندوق‌ها سرازیر شده است و همچنین 8 روز جریان مثبت نقدینگی به این صندوق‌ها سرازیر شده است.

این نشان می دهد که خوش بینی سرمایه گذاران و ساکنان اتاق شیشه ای نسبت به چشم انداز بازار در هفته آینده کاهش یافته است. مردم منتظرند تا بازار با تغییر احساسات یا تزریق اخبار مثبت به جریان معاملات سهام تغییر کند.

خبر بازگشت سیاست اعطای تسهیلات و اعتبارات به کارگزاری ها به روال گذشته، خبری بود که فضای معاملات چهارشنبه هفته گذشته را کمی متفاوت کرد.

با این حال، بازار همچنان انتظار اصلاح نیم دلاری را دارد.

اگر سیاست گذار فنر فشرده دلار نیما را آزاد کند، سود انباشته در صورت های مالی بسیاری از شرکت ها جهش مثبتی خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی روز یکشنبه 26 اردیبهشت 1403 بازار سهام، کارشناسان معتقدند روند معاملات در فضایی متعادل دنبال خواهد شد، در این میان برخی از سهام که گزارش های بهتری را ثبت کرده اند، نفس نفس خواهند زد.