سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معاملات سرمایه ای در سایه تبصره 6 مالیات

بازار سهام در روزهای اخیر به دلیل عدم تنش سیاسی به روند نزولی رسیده است.

کارشناسان معتقدند عواملی مانند فشارهای مالیاتی در تبصره 6 بر معاملات شرکت های بزرگ تاثیر گذاشته است.

بازار؛ گروه بورس: ارزش معاملات در هفته گذشته مشخص نشد و هر روز حدود 3 هزار تا 5 هزار میلیارد تومان سهام عوض شد.

اکثر شاخص ها منفی بودند، اما تقریباً می توان گفت که پایان معاملات بهتر از ابتدا بود.

به نظر می رسد این فشار فروش ناشی از خستگی کمی اشباع شده است و می توان در یکی دو روز آینده منتظر نوسان مثبت در بازار بود. در هر صورت بورس در حال حاضر درگیر فرآیند خسته کننده ای است، فرآیندی که با اصلاح بند ج می توان آن را بهبود بخشید یا می توان منتظر مشخص شدن تکلیف نیما بود، سینا معتقد است اگر معافیت مالیاتی شرکت های بورسی بالای 500 میلیارد تومان باشد.

حذف شده. این مشکل باعث می شود حاشیه سود شرکت ها کاهش یابد.

همچنین انگیزه سرمایه گذاری مجدد را از بین می برد و به همین دلیل معاملات بازار سهام در روزهای اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است

سینا رهبر شهلان با اشاره به اینکه دولت در بند ج تبصره 6 در نظر دارد معافیت مالیاتی شرکت های ثبت شده بالای 500 میلیارد تومان را حذف کند، گفت: این مشکل منجر به کاهش حاشیه سود شرکت ها می شود.

همچنین انگیزه سرمایه گذاری مجدد را از بین می برد.

به همین دلیل معاملات در بورس در روزهای اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت ها باید هزینه های خود را به صورت فصلی گزارش کنند، مبادله شفاف است. اما دولت قصد دارد از این شفافیت برای افزایش درآمد مالیاتی خود استفاده کند. این موضوع باعث از بین رفتن اعتماد فعالان بورس شد.

لیدر شهلان با تاکید بر اینکه بورس در چند وقت اخیر تحت تاثیر این قانون معاملات بدی داشته است اظهار داشت: در حالی که قیمت ها در بازار جهانی روند صعودی دارد. از سوی دیگر قیمت دلار همچنان بالاست.

به نظر می رسد مسیر صحیح اصلاح اختلافات در شرایط فعلی است. در بحث بودجه، 85 درصد از ارقام مربوط به دستمزد و حقوق است که هر سال رشد می کند.

بازی حذف معافیت هایی که شرکت ها با آن وارد بورس شدند یا محصولات خود را در بورس عرضه کردند یا در زمینه های خاصی سرمایه گذاری کردند.

دولت به آرامی سود شرکت را کاهش داده و هزینه ها را افزایش داده است، بنابراین هرگونه انگیزه برای سرمایه گذاری از بین رفته است.

دولت نیز منابعی برای سرمایه گذاری ندارد. همچنین کسری بودجه دارد، بنابراین شروع به فروش اوراق قرضه کرد. بنابراین وضعیت اقتصادی به وضوح مشخص می شود که به کدام سمت می رود.

دولت به آرامی سود شرکت را کاهش داده و هزینه ها را افزایش داده است، بنابراین هرگونه انگیزه برای سرمایه گذاری از بین رفته است. دولت نیز منابعی برای سرمایه گذاری ندارد. همچنین کسری بودجه دارد، بنابراین شروع به فروش اوراق قرضه کرد. بنابراین وضعیت اقتصادی به وضوح مشخص می شود که به کدام سمت می رود

تاثیر کسری بودجه بر سیاست فشار مالیاتی

با توجه به اینکه بر اساس اهداف وزارت اقتصاد در سال آینده، شرکت های دولتی باید حدود 119 هزار میلیارد تومان در قالب 60 تن سود، بیش از 23 تن مالیات و 36 تن در قالب تخصیص هزینه کنند. وجوه هزینه های فرهنگی (بند «ب» تبصره «13» با موضوع تخصیص یک درصد از اعتبارات هزینه ای موسسات برای فعالیت های فرهنگی) برای پرداخت به دولت. بنابراین دولت مجبور است سیاست های مالیاتی جدیدی را اعمال کند تا کسری بودجه نداشته باشد. این موضوع می تواند تاثیر بسزایی در معاملات شرکت های سهامی بزرگ داشته باشد. به گفته رضا روحی، تغییرات مربوط به مالیات در جهت گیری سرمایه گذاری ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال تغییراتی در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک و مستغلات ایجاد شده است. با توجه به آزادسازی املاک کشاورزی، شاهد رونق سرمایه گذاری در این بخش هستیم

رضا روحی با تاکید بر اینکه تغییرات مربوط به مالیات در جهت گیری سرمایه گذاری ها تاثیرگذار است، گفت: به عنوان مثال تغییراتی در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک ایجاد شده است. با توجه به آزادسازی املاک کشاورزی، شاهد رونق سرمایه گذاری در این بخش هستیم. از سوی دیگر، رکود قریب الوقوع مسکن به این نوع کاربری ها سرایت نکرده است. این مشکل بر معاملات شرکت هایی که زمین کشاورزی دارند تاثیر مثبت می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه البته معافیت مالیاتی شامل تمامی املاک کشاورزی نمی شود، افزود: معیارها پارامترهایی مانند میزان توسعه یافتگی و فاصله شهر به ویژه تا کلان شهرها خواهد بود. بنابراین در ارزیابی ها باید همه این موارد در نظر گرفته شود.

در روزهای اخیر، صرافی کاملاً توسط فروشندگان محاصره شده است.