سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بورس چگونه دوام آورد؟

این روزها رکود و افول صحنه معاملات بورس تهران به یک عادت و سنت تبدیل شده و تابلوی معاملات و نقشه بازار هر روز سهامداران را سرخ می کند و هیچ نشانه ای از روند صعودی به ارتفاعات دیده نمی شود.

بازار. ادامه روند نزولی در تالار شیشه ای باعث شد تا گردش پول در بازار در حال ناامیدی به تماشای معاملات روزهای پایانی بورس تهران بنشیند.

سرمایه گذاران واقعی به برداشت پول از بازار ادامه می دهند و ارزش معاملات کوچک در بورس نیز نشان دهنده رکود بازار سهام است.

در جریان معاملات دیروز، شاخص کل برای سومین روز متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت و در سطح 2 میلیون و 268 هزار واحد به کار خود پایان داد.

شاخص کل که پس از حذف سایه ریسک سیستمی تا سطح 2 میلیون و 316 هزار واحد پیش رفت، دیروز 0.54 از ارتفاع خود را از دست داد تا از سقف تاریخی خود در کانال 2 میلیون و 500 هزار واحدی فاصله بگیرد.

نماگر متعادل که اثر یکسان تمامی نمادهای معاملاتی را نشان می دهد و چهره بازار را مطلوب تری نشان می دهد، با افت 0.8 درصدی همراه شد.

و این شاخص برای سومین روز متوالی کاهش یافت. در بازار فرابورس، شاخص کل این بازار با افت 0.75 درصدی همراه بود. در جریان معاملات روز سه شنبه بورس تهران، 248 میلیارد تومان پول واقعی از چرخه معاملات سهام حذف شد. ارزش معاملات خرد بازار که شامل سهام و حق خرید است در روز گذشته رقم 3.111 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

بازارهای داخلی کشور (بورس، بازار سکه و طلا، بازار خودرو و املاک) با توجه به وضعیت تورم عمومی کشور و قیمت دلار همواره با تغییرات این متغیرها مرتبط بوده است. همزمان با افزایش ارزش دلار و تورم بالا در اقتصاد کشور، بازارها نیز شاهد افزایش قیمت و رشد بی رویه بوده اند.

حتی گاهی برخی از بازارها موفق به پیشی گرفتن از تورم و دلار میشوند که علاوه بر حمایت از قدرت خرید سرمایه گذاران در این بازارها، سود مثبت واقعی را برای فعالان آن به همراه دارد.

در این میان گاهی به دلایل مختلف از جمله تصمیمات تاثیرگذار سیاستگذار، محدودیت های ایجاد شده توسط قانونگذار و چشم انداز منفی که نسبت به آینده بازار مورد نظر وجود دارد، شاهد تداوم قیمت در بازارها هستیم، اما نکته مهم این است که اگرچه در کوتاه مدت به دلیل عوامل منفی مختلف، بازارها نمی توانند به موازات سایر بازارها و تورم حرکت کنند، اما در بلندمدت، بازارها از قید این رکود و عقب نشینی قیمت رها می شوند و شاخص های بازار و قیمت ها با تغییرات تورم و دلار هماهنگ می شوند.

بر اساس آمارهای موجود، بورس هنوز واکنشی به افزایش قیمت اسکناس های آمریکا نشان نداده است و می توان گفت زودتر یا زودتر. بعداً این بازار برای جبران عقب ماندگی خود در برابر دلار حرکت خواهد کرد.

شایان ذکر است در شرایط فعلی روند فروش در بازار بیش از تمایل خرید است که منجر به عقب نشینی نماگرها و قیمت تالار شیشه ای طی روز گذشته شد.

فعالان بورس امیدی به افزایش قیمت در این بازار ندارند و ترجیح می دهند سهام را نقد کنند تا ارزش سبد سهام خود را کاهش دهند.

ریسک های بازار

تصمیمات خلق الصحی که هر از چند گاهی مورد هدف نهادها و مسئولان مختلف بازار سرمایه قرار می گیرد، از جمله ریسک های داخلی بورس تهران است که هر یک به نوبه خود و از جنبه ای خاص از رشد بیشتر سهام جلوگیری می کند.

قیمت های بازار شکاف بیش از 50 درصدی نیم دلار با دلار در بازار آزاد و نرخ سود بالا از دیگر عوامل مهمی است که باعث تیرگی بازار شده است.

به نظر می رسد تا زمانی که اکثر این موانع و مسائل حل نشود، یک روند صعودی قوی در بازار برای جبران مقاومت قیمت شکل نخواهد گرفت.

همچنین عدم اعتماد به بازار یکی دیگر از عواملی است که مانع گردش پول در بازار می شود.

همانطور که در گزارش روز گذشته دنیای اقتصاد اشاره شد: متاسفانه در سال های اخیر اعتماد به حلقه مفقوده بورس تهران تبدیل شده است و این امر پس از گذشت بیش از 3 سال از افت قیمت ها در تالار شیشه ای، منجر به افت بازار سهام شده است اعتقاد کم به روند آینده این بازار و مکانیسم های آن؛

به گونه ای که هر روند صعودی که در بورس آغاز شود.

سهامداران منتظر پایان زودهنگام آن و سقوط آزاد قیمت ها هستند و در حال حاضر افراد کمی افق سرمایه گذاری خود را در بلندمدت تعیین می کنند.

بی اعتمادی بدبینی مفرط را به جریان معاملات بورس تزریق می کند و به ذهن سهامداران می رسد که در حال حاضر تعداد کمی از افراد در اتاق شیشه ای قادر خواهند بود افق سرمایه گذاری بلندمدت خود را در این بازار قرار دهند.