سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شوک های متوالی بازار سهام

مدیریت بازار یک روش نظارتی برای بهبود کارایی بازار سرمایه است که می تواند نقش مهمی در حرکت قیمت ها داشته باشد و مدیران بازار از جمله نهادهایی هستند که نقش اساسی در کنترل و تنظیم بازار دارند.

وجود بازارسازان از سال 1398 با سقوط ها و تشکیل صف های بزرگ برای فروش سهام مختلف برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار سرمایه آغاز شد.

اما دیروز با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیریت بازار از حالت اجباری خارج شد و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت تا بازار دچار انحراف زیاد نشود.

از فرآیند طبیعی در صورت بروز تکانه های مختلف نقش تسهیل کننده موثری در بازار دارد.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بازگشت نرخ مالیات بر نتایج شرکت ها به 20 درصد خبر داد.

همچنین رئیس سازمان بورس، بند «س» تبصره 6 را مغایر با شعار سال دانست و به اصلاح بند مذکور اشاره کرد. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه درباره مصوبه مذکور و تغییرات آن گفت: روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار طی مصوبه ای مدیریت بازار را در اختیار بورس و فرابورس قرار داد.

در سال های اخیر مجوزهای لازم برای فعالیت بازار باید مستقیماً از سازمان بورس اخذ می شد.

سازمان بورس برای تسهیل مدیریت بازار، بخشی از اختیارات را به بورس و فرابورس تفویض می کند.

تا جایی که بتوان چندین بازارساز را در توکن‌هایی که در بورس و خارج از بورس معامله می‌شوند افزایش داد، می‌توان تعادل بازار را در دو طرف عرضه و تقاضا برقرار کرد.

وقتی موج عرضه و تقاضا به پایان می رسد، بازارسازان کافی در بازار وجود دارند که بتوانند بازار را در شرایط هیجانی کنترل و هدایت کنند. قطعنامه فوق الذکر و اصلاحات آن می تواند درخواست های جدید را در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه برساند.

علاوه بر این، تا جایی که امکان گسترش وجوه مدیریت بازار و تسهیل در ارائه خدمات مدیریت بازار وجود داشته باشد، بازار با شیب ملایم تری از روند صعودی و نزولی به حالت تعادل بازخواهد گشت.

در واقع باید ابزارهای مناسبی در قالب صندوق های مدیریت بازار در اختیار شرکت های سبدگردان قرار گیرد تا به بهترین شکل ممکن به مسائل عرضه و تقاضا رسیدگی شود. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر مصوبه مذکور بر فضای بازار گفت: چنین مصوباتی تاثیر فوری بر روند بازار ندارد. چنین تصمیماتی می تواند آینده بازار را تحت الشعاع قرار دهد.

تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه است. در سال 2019، زمانی که یک افزایش حباب مانند در بازار وجود داشت، شکاف بین تقاضا و عرضه به وضوح احساس شد. در صورت تزریق مناسب و هدفمند به بازار، احتمال حباب قدرتمند در سال 2019 کاهش می یابد. در شرایط فعلی به دلیل کمبود نقدینگی فعال که بازار در مقاطعی از آن رنج می برد، ایجاد یک حباب موثر ضروری است. تقاضا در بازار باشد تا بازار بتواند از رکود فعلی خارج شده و روند مناسب تری را تجربه کند. در صورت وجود حداقل سه بازارساز برای هر نماد در زمان وجود موج های عرضه، بازارسازان می توانند نقش خریدار در عرضه را ایفا کنند و از منفی شدن بازار بی دلیل جلوگیری کنند.

این موضوع می تواند روند مدیریت عرضه و تقاضای بازار را برای ماه های آینده بهبود بخشد و نقش محافظتی در برابر شوک های ناگهانی و ریسک های مختلف بازار ایفا کند. این کارشناس بازار درباره روند منفی روز یکشنبه گفت: پس از اینکه بازار از هفته گذشته با کاهش تنش های ژئوپلیتیکی روند متعادلی را تجربه کرد، این هفته را در قرمز سپری می کند. در واقع بازار سرمایه در شرایط فعلی به دلیل عدم انتشار اخبار مثبت و موثر نتوانسته از روند بهبود دوام بیاورد. بنابراین به نظر می رسد با نزدیک شدن به فصل مونتاژ در ماه های آینده و در صورت ارائه اخبار امیدوارکننده به بازار، روزهای بهتری در انتظار بازار است.

علیرضا فرشید، کارشناس بازار سرمایه درباره مصوبه مذکور گفت: پس از سقوط بورس در سال 1398 که صف های فروش بزرگی در نمادهای مختلف بازار تشکیل شد و نقدینگی بورس کاهش جدی پیدا کرد، بورس اوراق بهادار شد. سازمان تصمیم گرفت برای تمام نمادهایی که فعال شده بودند مدیریت اجباری در بازار ایجاد کند و برخی نمادها با توجه به مدیریت بازار فعال شده دامنه نوسان بیشتری پیدا کردند. روز گذشته اما سازمان بورس تصمیم گرفت این اقدام را به دو شرکت بورسی و فرابورسی واگذار کند.