سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا تعطیلی روز پنجشنبه برای بورس و دلار بد است؟

دیروز ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه افزایش چشمگیری داشت و در صورت ادامه این روند، پیش بینی می شود قدرت معامله گران صعودی در بازار ارز تضعیف شود.

اولین جلسه معاملاتی بورس پس از پایان محدوده محدوده هفته قبل، فوق العاده بود و نه تنها بازار سرمایه دیگر با هیاهوی فروش همراه نبود، بلکه تقاضای ایجاد شده در بازار سرمایه باعث شد تا شاخص کل بورس به بازار بیاید.

به شدت صعود کرد و شاخص کل از محدوده حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی جهش کرد.

دیتبان قبلاً در مورد اهمیت محدوده پشتیبانی 2200000 و تأثیر آن بر رفتار معامله گران نوشته است.

بررسی رفتار بازار سرمایه در این سطح و فراز و نشیب های صورت گرفته در این سطح موید اهمیت این سطح در شاخص کل است و قبلاً توضیح داده شد که شکست این محدوده حمایتی می تواند منجر به افزایش عرضه شود.

پایان نگرانی از تنش های منطقه ای و بازگشت دامنه نوسانات بازار سرمایه به حالت عادی مهم ترین عامل بازگشت تقاضای بازار سرمایه است، هرچند تعدیل بند س تبصره 6 قانون بودجه نیز در بازدهی بی تاثیر نبود.

بازار سرمایه و استقبال روزافزون از این بازار. از آنجایی که در صورت تعدیل سقف معاملاتی تخصیص یافته به شرکت های سهامی و صندوق های بورسی، نگرانی معامله گران از کاهش نسبت قیمت به سودآوری خنثی می شود و بازار سرمایه با افزایش پذیرش تشدید قیمت مواجه خواهد شد.

درگیری در منطقه خبر اصلاح بند ج قانون بودجه در رابطه با سقف معافیت مالیاتی و انتشار خبر کاهش مابه التفاوت ارز نیما و آزاد در بازار سرمایه روز گذشته تاثیر داشت.

اهمیت کاهش شکاف بین ارز نیما و آزاد در این است که باعث ارتقای صادرات، افزایش درآمدهای صادراتی، افزایش سودآوری شرکت های صادراتی و کاهش تقاضای واردات می شود که با توجه به این موضوع استقبال گروه های دلاری در بازار سرمایه را افزایش می دهد.

افزایش متناظر تقاضا در گروه های فلزی و به نظر می رسد مهمترین دلیلی که انتظارات معامله گران در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده شایعه افزایش نرخ نیما و افزایش نرخ دلار با افزایش تقاضا برای سهام دلار بوده است.

در بازار سهام گم شده است.

در جریان تعطیلی روز گذشته بازارهای جهانی، بازار ارز و طلا به فروش رفت و افزایش عرضه باعث شکست حمایت 65 هزار تومانی در معاملات شبانه تتر شد.

بازار سرمایه از سایر بازارها و تورم، رشد بازار سرمایه انتظارات تورمی را افزایش نمی دهد و با توجه به رشد دلار و آرامش نسبی در تنش های منطقه ای، می تواند برای جذب سرمایه با بازار ارز رقابت کند. .

آیا می توان پنجشنبه ها را به ضرر بورس و دلار تعطیل کرد؟

این روزها بحث تعطیلی روز پنجشنبه داغتر شده و اعتراض فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران را در پی داشته است. اگر روز دوم تعطیلات هفتگی به جای پنجشنبه باشد، این رویکرد مشکلی برای فعالان اقتصادی ایجاد نمی کند، اما فعالان اقتصادی مخالف تعطیلی روزهای پنجشنبه هستند.

از آنجایی که سایر کشورهای جهان در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و پنج روز کاری در بازارهای جهانی وجود دارد، در این شرایط اگر ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز تعطیل باشد، فعالان اقتصادی تنها در روزهای دوشنبه می توانند با بازارهای بین المللی تعامل داشته باشند.

سه شنبه و چهارشنبه و انجام عملیات مالی. به عنوان مثال، اگر یک مذاکره اقتصادی موفق بعد از ساعات کاری روز چهارشنبه انجام شود، اولین اقدامات مالی برای تجارت به دوشنبه بعد موکول می شود.

در چنین شرایطی ایران دو روز کمتر از سایر کشورهای جهان در بازارهای تجاری بین‌المللی حضور پیدا می‌کند که در این صورت روند مذاکرات اقتصادی و تجاری قبل از قرارداد طولانی‌تر می‌شود و بوروکراسی را در اقتصاد بین‌الملل افزایش می‌دهد و دست رقبای اقتصادی برای رقابت از نظر تحریم ها و مانورهای اقتصادی، فعالیت های اقتصادی مشابهی را با ایران ارائه می دهد، در حالی که سایر کشورها به دنبال تسهیل تجارت بین المللی برای فعالان اقتصادی خود هستند، تأثیری بر حجم مبادلات و مبادلات فعالان اقتصادی در تجارت بین المللی نخواهد داشت.