سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تب وعده ها بورس را سرخ کرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: واقعیت این است که بورس تعطیل است واگر سازمان بورس مختار است برای تثبیت شرایط، بازار را تعطیل اعلام کند.

وضعیت میتواند بهتر از الان باشد.

بازار سهام هفته را با دنباله فروش سنگین و اکثر 94 درصد قرمز در سهام آغاز کرد. هرچند خبر منفی جدیدی برای بورس به گوش نمیرسد، اما شکست وعده های دولت برای حمایت از بازار سرمایه در روزهای پایانی دولت سیزدهم، سهامداران را بیش از پیش دچار افسردگی کرده است.

از سوی دیگر تب وعده های نامزدهای ریاست جمهوری در دولت چهاردهم شدت گرفته است، هرچند سیاست اقتصادی هیچ یک از کاندیداها مشخص نیست. در حالی که آخرین بارقه های اعتماد سهامداران به بازار سرمایه نیز کمرنگ شده است، کاندیداها با نیم چشم به آرای سهامداران وعده هایی را درباره بازار سرمایه می دهند و این در حالی است که سهامداران در دولت سیزدهم شاهد شکست وعده اولویت بندی بازار سرمایه هستند و بنابراین که اعتماد به نفس آسان برگردانده نمی شود.

وضعیت قرمز در بورس

محمدابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: دیروز در بازار سرمایه غوغا شد و نزدیک به 600 نماد در اولین روز کاری هفته جاری در محدوده منفی معامله شدند و این در حالی است که بازارهای موازی در رکود نسبی به سر می برند. هفته های اخیر سرمایه به‌عنوان تنها بازار مولد، علی‌رغم حمایت‌های مالی نیم‌قلبی که عمدتاً پردازش اخبار بود، همچنان سطوح حمایتی خود را از دست می‌دهد. برداشت پول واقعی که امروز به مرز یک همات رسیده است را نمی توان در کلمه ای جز «اعتماد از دست رفته» یافت. سیاستگذاران فعلی اقتصادی که احتمالاً در شرف پایان دوره تصدی خود هستند، بازار سرمایه را تنها ابزاری برای تامین مالی کسری بودجه دولت می دانند که نرخ تاریخی اوراق و اسناد خزانه اسلامی گواه آن است. و این به دلیل بی اعتمادی سرمایه گذاران است.

سماوی تصریح کرد: با رصد محیط واقعی و فضای مجازی، این روزها شاهد پذیرش میلیون ها سراب همستر کمبت در بستر تلگرام هستیم و این در حالی است که بسیاری از سهام بازار سرمایه در جذاب ترین بازه های قیمتی برای خرید قرار دارند و در حال حراج هستند. ! با نگاهی دقیق تر متوجه می شویم که دلیل تسخیر فضای مجازی و واقعی توسط همستر کامبت به دلیل موفقیت پروژه قبلی و مشابه Nightcoin است که احتمالا تکرار نشدنی است.

این تحلیلگر افزود: در نتیجه اعتمادی که نایت کوین برای کاربران خود به ارمغان آورده است، این موج عظیم پرورش دهندگان همستر به جامعه سرایت کرده و این نشان دهنده اهمیت اعتماد سازی است که در بازار سرمایه بسیار به چشم می خورد. تا زمانی که اقداماتی مانند اصلاح نرخ سود، نرخ دلار رانتی نیما، قیمت گذاری اجباری در صنایعی مانند برق، لاستیک و غیره برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه انجام نشود، نمی توان روی بهبودی شدید در این بازار رکود حساب کرد.

وعده های مبهم

مهدی دلبری دیگر تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه تکلیف دیروز از ابتدای معاملات مشخص بود، اظهار داشت: از ابتدا نیمی از نمادها کوتاه فروش بودند و هزار میلیارد تومان را شاهد بودیم و تقریبا هیچ انگیزه ای برای این کار وجود نداشت. این فروشنده را در یک صف جمع می کند. از سوی دیگر هیچ خبر مثبتی در روند معاملات وجود نداشت.

وی ادامه داد: کشور وارد مرحله انتخابات شده است و در این فضا کاندیداها فقط نگاهی جزئی به رای سهامداران دارند و معمولاً قول هایی داده می شود که در این شرایط نمی توان به تصمیم گیری امیدوار بود با توجه به نگرانی های سهامداران.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این بی اعتمادی ایجاد شده در بازار با حفظ سیاست های فعلی یا حفظ دولت فعلی ادامه پیدا کند. به هر حال باید بپذیریم که دولت سیزدهم با بازار سرمایه صادق نبود و وعده هایی که داده شد در حد حرف باقی ماند و تقریبا صورت های مالی منتشر شد و اکثر صورت های مالی نشان می دهد که ضعیف دیده ایم. حاشیه سود در فصل زمستان و احتمالاً سود سالیانه 1402 در شرکت های تولیدی باید کمتر از 1401 باشد. این اتفاق برای اولین بار در بازار سرمایه رخ می دهد و تقریباً اتفاق خاصی در فصل مجامع رخ نداده است، شرکت ها برنامه توسعه ای هم نداشتند. نه افزایش سرمایه و با این نرخ سود و نرخ ارز در اقتصاد، بدیهی است که تولید به صرفه نخواهد بود.

دلبری گفت: اگر بخواهیم از یکی دو هفته آینده چشم انداز بدهیم، به نظر می رسد فضای رکودی با نرخ سود بالا ادامه پیدا کند.