سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا هیات مدیره بورس اعلام رونق می کند؟

بورس تهران پس از دو روز هیجان انگیز در ابتدای هفته جاری، دو روز گذشته را با کندی پشت سر گذاشت، به طوری که شاخص کل بورس روز چهارشنبه با رشد یک میلیون و 711 واحدی، سطح 2 میلیون و 300 هزار واحدی خود را حفظ کرد.

ضرر نکردن کانال 2 میلیون و 300 هزار واحدی ممکن است نشانه تثبیت شاخص کل در بالای کانال صعودی باشد تکمیل شده از ابتدای سال بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن است.

به ترتیب 5 و 3 درصد. پس از روند صعودی سریع، بازار برای حرکت به سمت اوج های جدید با یک محرک جدید نیاز به استراحت دارد.

زمزمه هایی مبنی بر رشد دلار نیما و کاهش شکاف دلار نیما/آزاد شنیده می شود که امروز برخی از آنها به حقیقت پیوست.

رشد دلار نیما تا هدف گذاری 41 هزار تومان برای اولین بار زمینه لغو این رانت را فراهم کرد، اما به نظر می رسد مقاومت دولت در برابر رشد بیش از حد دلار نیمایی در پایان دولت سیزدهم افزایش یابد.

یعنی اگر دلار در بازار آزاد رشد کند، سیاستمداران رشد نیما را متمایل خواهند کرد.

این احتمال وجود دارد که شکاف بین این دو شاخص دلاری در سال جاری به سطح متوسط ??حدود 20 درصد بازگردد.

این در حالی است که اخباری مبنی بر تعدیل تعرفه گاز و برق در برخی صنایع و کاهش احتمالی سود این صنایع که به نوبه خود بر ارزش بازار اثر می گذارد، ممکن است بازار را به طور موقت متوقف کند، به ویژه با توجه به ادامه رشد در صنایع بزرگی مانند فولاد و سایر فلزات، درآمد سال آینده با رشد قابل توجهی همراه نخواهد بود، اما افزایش دلار شرایط بازار را بهبود می بخشد و احتمالاً به ثبت رکورد برای رشد کلی کمک می کند.

حساسیت بالای صرافی به دلار

در این سال ها با سپری شدن عمر صنایع فعال در بورس، بر حساسیت آن نسبت به قیمت ارز افزوده می شود. همانطور که در این سال ها ثبات نسبی دلار و کاهش قیمت های جهانی در نهایت باعث کاهش سود دلاری شرکت ها شد، در راستای این کاهش سود، ارزش بازار دلار نیز کاهش یافت، بنابراین بازار توجه ویژه ای دارد. نسبت به دلار و حتی در نوسانات و ریزش های اخیر بورس با واکنش مناسبی به آن واکنش نشان می دهند. رشد نرخ ارز در شرایط حساس منطقه در سال جاری شاهد واکنش سریع بازار سهام به عقب ماندگی خود در برابر دلار بوده است. اگرچه بازار سهام در بلندمدت و با مفروضات فعلی در اقتصاد نسبت به دلار عقب است، اما باید به عقب ماندگی خود ادامه دهد، اما افزایش نرخ دلار نیما و کاهش قیمت ارز به کاهش فاصله این دو کمک می کند. شاخص های دلار اگرچه در کوتاه مدت با توجه به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به دلیل کاهش تنش ها، بورس نیز نفسی می کشد، اما احتمالا موقتی و در نهایت ناشی از دو موتور نیما است. دلار و توسعه بازار کالاها و همچنین آغاز فصل تجمع، بازار سهام باید در نیمه اول سال بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران داشته باشد. این بدان معنا نیست که بازدهی بورس مانند سال های گذشته 15 درصد با بازده دلار تفاوت داشته باشد و اتفاقاً از دلار عقب بماند.

نادیده گرفتن سود 30 درصدی

هرچند نرخ سود 30 درصدی کارایی لازم را نداشت و کمکی به ثبات نرخ دلار نکرد، اما باید توجه داشت که اکنون اختلاف نرخ سود بدون ریسک با تورم کاهش یافته است. در نتیجه، بازده صندوق با درآمد ثابت جذاب است، در حالی که سود سال جاری شرکت با نرخی تنزیل می شود که نرخ بدون ریسک تأثیر زیادی دارد. با افزایش قیمت دلار، سود شرکت ها نیز افزایش می یابد.

حتی برخی از شرکت‌ها رشد سود بیشتری از بازده دلار نیما خواهند داشت، اما باید در نظر داشت که سایر شرکت‌ها با میانگین P/E چند سال اخیر معامله نمی‌کنند و P/E پایین‌تر باید در سود آنها ضرب شود. برای سال جاری این محاسبات در نهایت ارزش ذاتی شرکت ها را کاهش می دهد. در حال حاضر در برخی از صنایع شرکت هایی هستند که اگرچه کارایی آنها از سایر بازارها عقب است اما با میانگین دلار 50 هزار تومانی ارزش ذاتی برابر با قیمت تابلوی خود دارند اما در برخی صنایع این نیست و می توان عملکرد خوبی به دست آورد. برخی از صنایع مانند صنعت سیمان که دلالت بر انتقال هزینه انرژی به قیمت محصولات در بورس دارد و صنعت لاستیک و پلاستیک با توجه به افزایش نرخ ممکن است دو احتمال در بین صنایع منتخب در بازار باشد. ، هیئت تجارت رونق نشان می دهد؟