سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رفتار قانونی غیرحرفه ای در فضای منفی بازار

در بازار هیجانی، املاک یا حتی برخی از صندوق‌های سهام فروخته می‌شد که ناشی از ریسک‌پذیری بود، اما حقوقی‌ها از آن به عنوان فرصتی برای تردید استفاده کردند.

با این حال، نگرانی در مورد گسترش جنگ با منابع بالا همچنان وجود دارد.

اما با کمک محدودیت دامنه بازار، فشار زیادی بر فروش وارد نمی شود. در واقع اگر کاهش دامنه نوسان 1 درصدی برای سهام و 2 درصدی برای صندوق ها اجرا نمی شد، احتمالاً افت شاخص در روزهای اخیر به 4 درصد می رسید، زیرا حمایت یکسانی از نمادها وجود نداشت. در حالی که برخی از دیدگاه های بزرگ و برخی از صندوق ها می توانند حمایت را در نقطه مثبت یا صفر جدول خریداری کنند.

ارزش معاملات خرد در ابتدای هفته به یک هزار و 660 میلیارد تومان رسید که یکی از کمترین ارزش معاملات در 4 سال گذشته بود و پس از آن تقریباً 80 درصد افزایش یافت اما همچنان در انتهای ارزش قرار داشت. پیش از آنکه حسن کاظم زاده معتقد باشد، ارزش معاملات نسبت به روز گذشته افزایش یافته و به 2700 میلیارد تومان رسیده است. در واقع بازار سهام تحت مراقبت های مثبت ویژه سادان قرار دارد و با اعلام بازگشت نوسان به حالت عادی از روز چهارشنبه، بسیاری نگران منفی شدن مجدد معاملات هستند. بنابراین بازار سهام، بازار طلا و دلار با احتیاط حرکت خواهند کرد

حسن کاظم زاده بازگشت به روال عادی بورس را منوط به پایان تنش های سیاسی دانست و افزود: در بازار دلار و طلا بسیاری از مردم معتقدند که واکنش جدی وجود ندارد و همین امر باعث کاهش قیمت طلا و دلار شده است. از شروع معامله

وی افزود: با توجه به نوسانات محدوده یک درصدی و همچنین کاهش تنش های کوتاه مدت، روز گذشته بورس مثبت شد و دم فروش یک درصدی به دم خرید یک درصدی تبدیل شد. ارزش معاملات نیز نسبت به روز گذشته افزایش یافت و به 2700 میلیارد تومان رسید. بازار سهام به ویژه تحت نظارت مثبت قرار گرفته است و با اعلام اینکه محدوده نوسانات در روز چهارشنبه به حالت عادی بازگشته است، بسیاری نگران هستند که معاملات دوباره منفی شود.

وی با تاکید بر اینکه بعید است شاهد حرکت شدید در معاملات باشیم، افزود: هم بورس و هم بازار طلا و دلار با احتیاط حرکت خواهند کرد.

کاظم زاده تاکید کرد: شکاف دلار نیما با دلار آزاد به صورت بی سابقه و مستمر افزایش یافته است. وی بیان کرد: پیش از این برای چند روز اختلاف 100 درصدی بین این دو نرخ وجود داشت اما مشکل شرایط فعلی ثبات این اختلاف است. به دلیل رقابت ضعیف، فروش فروشندگان کالا با تورم تعدیل شد، اما صادرکنندگان، به ویژه پالایشگاه‌های نفت، به شدت متضرر شدند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این پول در بهمن ماه با 4.5 درصد افزایش از 1843.3 به 1927.4 همات رسید. خیلی کنترل شده به نظر می رسد دلیل سیاست گواهی سپرده 30 درصدی همین جهش نرخ رشد پول باشد. حال باید دید بانک مرکزی با شکست سیاست افزایش نرخ سود برای کنترل رشد دلار و طلا چه برنامه ای در سر دارد.


رفتار غیرحرفه ای وکلا در فضای احساسی

شدت و ترس از اتفاقات سیاسی روزهای اخیر به تدریج فروکش کرده است، بنابراین دست خریداران قوی شده و انگیزه آنها برای خرید بیشتر شده است. حتی وکلا هم برای افزایش حجم معاملات مهلت ندادند و محدوده محدودی از تردید خریداران را تشکیل دادند. گفته می شود صندوق های تثبیت و توسعه در این چند روز نزدیک به 4300 میلیارد تومان در بازار خرید کرده اند.


به گفته فرزین آقابزوری، بازار در حال حاضر ارزش گذاری شده است، اما برخی از افراد از فضای هیجانی بازار برای تاثیرگذاری بر سهامداران واقعی استفاده می کنند، بنابراین با توجه به اینکه افت بازار در جو هیجانی بازار موقتی است، در این زمان معاملات انجام می شود. فروشندگان قطعا ضرر می کنند و خریداران برنده می شوند


دو نکته در دل این رویداد وجود دارد. اولین درس و نکته این است که هیجان زده نشوید. فضای مجازی نباید در رفتار معامله گران و سهامداران آنقدر عجیب و غیرمنطقی باشد. این اتفاقی بود که چند بار اتفاق افتاده بود و خیلی هم عجیب نبود. نکته دوم این بود که در چنین روزهایی حرکت با جو بازار برای مشاوران املاک یا حتی برخی صندوق های سهامی عجیب نیست، اما وکلای بزرگ بازار که زمانی متولیان اصلی بازار بودند نباید در خرید و فروش هیجان زده رفتار کنند. رفتار غیر حرفه ای به هر حال، خریداران در چنین روزهایی بزرگترین برنده بازار خواهند بود.

فرزین آقابوزوری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در حال حاضر صعودی است، گفت: اما برخی از فضای هیجانی بازار صعودی سوء استفاده می کنند.