سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عدم قطعیت قیمت آرمیچر بورس کالا / افزایش هزینه 30-40?

یک تولیدکننده فولاد پارسال قیمت هر کیلوگرم میلگرد را 31 هزار تومان دانست و گفت: این رقم در 20 روز گذشته در بورس کالا کاهش یافت و به 26 هزار و 500 تومان رسید، در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نکرد و قیمت تمام شده تولید 30 تا 40 درصد افزایش می یابد.

بهمن قاسمی در نشست خبری با موضوع وضعیت صادرات محصولات فولادی و لزوم تامین ارز دریافتی با نرخ نیما، اظهار داشت: در حال حاضر نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است و ما مشکلی نداریم.

پیش بینی روشن نرخ ارز

وی افزود: در سال 96 که صادرات را آغاز کردیم توانستیم 80 میلیون یورو درآمد داشته باشیم اما اکنون نمی توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و شرکت های دیگر محصولات ما را با نام خود صادر می کنند.

قاسمی ادامه داد: مشخص نیست برخی از شرکت ها چگونه می توانند محصولی را که 60 هزار تومان تولید شده، 40 هزار تومان بفروشند. ما اطلاعات خاصی نداریم، اما هر چه هست، نوعی راه حل است و در بازار، دولت یا قوانین، خلأ وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد همچنین به هزینه بالای استفاده از پساب در کارخانجات صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه هر متر مکعب آب شرب 500 تا 1000 تومان است در حالی که ما فاضلاب بویین زهرا را 6500 تومان خریداری می کنیم.

یعنی هزینه فاضلاب 6 برابر آب آشامیدنی محاسبه می شود و در عین حال هزینه تصفیه فاضلاب را خودمان پرداخت می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم میلگرد 31 هزار تومان بود.

افزود: این رقم در 20 روز گذشته در بورس کالا کاهش یافت و به 26 هزار و 500 تومان رسید، در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نکرد و قیمت تمام شد.

خروجی 30 به 40 درصد افزایش یافته است.

تفاوت قیمت یراق آلات و قیمت مواد اولیه منطقی نیست

قاسمی تصریح کرد: از بورس کالا قدردانی می کنیم اما اختلاف 11 درصدی قیمت یراق آلات و مواد اولیه منطقی به نظر نمی رسد، زیرا این تفاوت 15 درصد به بالا است.

در این مورد چندین بار با بورس مکاتبه کرده ایم اما پاسخی دریافت نکرده ایم.

این فولادساز اضافه کرد: شرکتی مانند فولاد مبارکه 50 درصد سود دارد اما ما که مواد اولیه را از خارج تهیه می کنیم با مشکل هزینه مواجه هستیم.

وی همچنین به عدم تعادل برق و گاز در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: 4 ماه از سال بلاتکلیف هستیم و در عین حال شاهد عدم تعادل بین بخش های مختلف انرژی بر کشور هستیم.

نباید بین تولیدکنندگان از دسته های مختلف تفاوت وجود داشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه کارخانه فولاد آریان با ظرفیت 35 درصد در حال فعالیت است افزود: امیدواریم در سال آینده به ظرفیت 50 درصد برسیم و بین یک میلیون تن تا یک میلیون و 200 هزار تن تولید کنیم.