سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رکورد جدید افزایش سرمایه ناشران در بورس در 10 ماهه سال 1402

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار از آخرین آمار مجوزهای صادر شده در خصوص افزایش سرمایه ناشران بازار سرمایه خبر داد و اظهار داشت: رکورد میزان مجوز افزایش سرمایه در 10 ماهه سال 1402 شکسته شد.

تمام سال 1401 سازمان بورس، «وحید روشن کلب» گفت: مجوزهای صادر شده در خصوص افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار حاکی از صدور 3 هزار و 173 میلیارد ریال افزایش سرمایه برای 230 شرکت از ابتدای سال 1402 است. تا 8 فوریه این در حالی است که سال گذشته مجوزهای صادر شده برای افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام ثبت شده در سازمان به مبلغ 2.939 میلیارد ریال برای 262 شرکت بوده است که نشان دهنده افزایش میزان مجوزهای صادر شده در سال 1402 تا 8 بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

کل سال 1401 مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: آمار جدول فوق نشان می دهد که تا 19 بهمن 1402 میزان افزایش سرمایه بدون احتساب افزایش سرمایه مازاد تجدید ارزیابی دارایی شرکتها در سال 1402 بیشتر از سالهای قبل بوده است.

مهمترین دلایل رشد سرمایه شرکتها

وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین دلایل افزایش میزان افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار، وجود معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از سود انباشته (سود انباشته) در بودجه سال 1402 و این موضوع است.

بند پیشنهادی سازمان بورس اوراق بهادار با تصویب نمایندگان مجلس در بودجه سال‌های 1401 و 1402 گنجانده شد، ضمن اینکه تشویق شرکت‌ها به جذب سرمایه از این محل منجر به افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در پروژه‌ها و افزایش آن شد.

سرمایه در گردش در اختیار شرکت ها و اثرات مثبت آن بر عملکرد آینده شرکت ها مشخص می شود و همزمان سازمان بورس هم اکنون پیگیر درج مجدد این بند در بودجه 1403 یا درج آن در یک بودجه است. 

روشن گلب گفت: از جمله دلایل افزایش میزان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران می توان دستورالعمل اجرایی بندهای (1)، (3) و (5) بند را تصویب کرد. ج) ماده 68 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی.

و جمهوری اسلامی ایران در خصوص نحوه ارسال و ثبت الکترونیکی حقوق ترجیحی ناشی از افزایش سرمایه در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت که با استفاده از مزایای این دستورالعمل، روند افزایش سرمایه از محل دریافت نقدی و درخواست سهامداران در شرکت های ثبت شده در سازمان تسهیل می شود. 

بر این اساس شرکت های ثبت شده در سازمان به جای ارسال اوراق حق تقدم از طریق پست و دریافت فیزیکی آن از سهامداران، فقط از طریق این سامانه فرآیند ارسال برگه های تقدم و واریز ارزش اسمی و اخذ آن را انجام می دهند.

تایید استفاده از درخواست های سهامداران را دارد که این کار را علاوه بر افزایش دقت و کاهش زمان و هزینه های این فرآیند انجام می دهند.