سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تامین مالی 20 هزار میلیارد ریالی برای یک خودروساز در کمتر از یک

گروه کرمان موتور که سابقه طولانی در استفاده از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه در کشور را دارد، اخیرا با مشاوره و تعهد گروه مالی کارآمد برای امضا، اوراق موازی استاندارد به ارزش 2 هزار میلیارد تومان بر اساس خودروی KMC T8 را با موفقیت منتشر کرد.

علی جبل عایلی معاون گروه مالی کارآمد گفت: در حال حاضر به دلیل تنوع ابزارهای مالی به ویژه در حوزه تامین مالی بدهی، بسیاری از شرکت های بزرگ و متوسط ??از این ابزارها برای تامین نیازهای عمرانی و سرمایه ای خود استفاده می کنند. شما هستید

وی افزود: در این بین سفته های موازی استاندارد شاید بدون اغراق تنها روش کوتاه مدت یک ساله یا دو ساله ای باشد که شرکت های تولیدی می توانند از آن استفاده کنند، مشروط بر اینکه محصولاتی که تولید می کنند دارای شرایط و استانداردهای مورد قبول ایران کالا باشد.

اساس انتشار، سایر روش‌های مبتنی بر بدهی که منجر به انتشار اوراق می‌شود، مانند اوراق مرابحه، برای سررسید بلندمدت سه یا چهار ساله طراحی شده‌اند.

جبل عاملی با توجه به عدم امکان تامین مالی شرکت های تولیدی در حجم بالا از منابع غیر بازار سرمایه مانند تامین مالی خارجی یا بانک هایی که از بازار سرمایه تامین می شوند، صدور سفته موازی را یکی از بهترین روش ها می داند.

برای تامین مالی خارج از کشور در شرایط تحریم و همچنین بانک ها قدرت زیادی برای تامین مالی مبالغ کلان ندارند.

معاون توسعه کسب و کار گروه مالی کارآمد با بیان اینکه روش مذکور در مقایسه با سایر روش های تامین مالی کمتر مورد استفاده شرکت ها قرار می گیرد، گفت: روش انتشار اوراق موازی پیچیدگی های خود را دارد و از جمله اینکه محصول بر اساس آزادسازی باید به از همه لحاظ استاندارد باشد، متقاضی معافیت باید سابقه فعالیت مطمئن در بازار کالای مورد قبول را داشته باشد و طبیعتا چشم انداز روشنی برای ادامه فعالیت متقاضی داشته باشد و مقدار محصول ارائه شده توسط متقاضی باید به حدی باشد که فرصتی برای کشف قیمت منصفانه در بورس فراهم می کند و در نهایت کالاها نباید مشمول محدودیت هایی مانند قیمت گذاری اجباری و انحصار در عرضه یا تقاضا شوند که مانع از کشف قیمت منصفانه می شود.

وی ادامه داد: در شرایط اعلام شده، این روش می تواند برای بسیاری از شرکت ها به ویژه شرکت هایی که سابقه عرضه کالا در بورس را دارند، سودمند باشد که از جمله آنها می توان به خودروسازانی که مشمول شرایط مذکور هستند، با عرضه محصولات خود به بازار سهام به ویژه به این دلیل که محصولات شرکت های خودروسازی اغلب از نرخ ارز بالایی برخوردار بوده و تامین ارز در شرایط فعلی برای آنها دشوار است.

جبل عاملی تاکید کرد: برای ادامه تولید با توجه به نیاز مبرم بازار داخلی به تامین خودرو برای خانواده ها و اقشار مختلف، یکی از بهترین گزینه های خودروسازان می تواند انتشار اوراق موازی باشد. اما مهم است که به دلیل پیچیدگی های فوق این مدارک توسط مشاور متخصص تهیه و تصحیح و برای بررسی به بورس ارسال شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در مجموع از اولین انتشار اوراق مبتنی بر سنگ آهن در سال 1392 تاکنون حدود 18 هزار میلیارد تومان از این طریق در بازار سرمایه تامین مالی شده است. محصولات زنجیره فولاد، سیمان، پتروشیمی، کشاورزی و دامپروری و خودرو محصولاتی بودند که بر اساس آن اوراق منتشر شد.

وی افزود: گروه کرمان موتور که سابقه طولانی در استفاده از ابزارهای مالی در بازار سرمایه کشور را دارد، اخیرا با مشاوره و تعهد گروه مالی موثر برای امضای اوراق بهادار موازی استاندارد به ارزش 2 هزار میلیارد تومان بر اساس خودروی KMC T8 با موفقیت منتشر کرد. از نظر حجم انتشار در بین تمامی نشریات قبلی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است چرا که رتبه اول به انتشار اوراق سنگ آهن به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان تعلق دارد.

قائم مقام گروه مالی موثر بیان کرد: انتشار این اوراق توسط موسسه مالی غیر از تامین کننده وجوه و توسط یک گروه مالی در کمترین زمان ممکن انجام شد، به طوری که فاصله دریافت موافقت اصولی تا زمان انتشار حدود 20 روز بود. : برای اولین بار است که این نوع انتشار در یک گروه مالی از بخش خصوصی انجام می شود که در واقع حدود 11 درصد از کل انتشار اوراق موازی از ابتدا را شامل می شود.