سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرخ بهره اوراق بهادار رکورد زد

 نرخ سود موثر اوراق بدهی دولت فروخته شده در فاز بیست و دوم معادل 26.36 درصد بوده که از ابتدای سال جاری تاکنون بی سابقه بوده است.

در این مرحله تمایل مناقصه گران به خرید اوراق با نرخ سود بیشتر و سررسید بیشتر بود.

در مرحله بیست و دوم مزایده اوراق بدهی دولت تمایل مناقصه گران به اوراق با نرخ سود بالاتر بود و دولت با پذیرش درخواست آنها و افزایش فروش نسبت به آن اقدام کرد. 

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از نتایج بیست و دومین هفته عرضه اوراق دولتی که 14 دی ماه امسال به پایان رسید، نشان می دهد در این مزایده دولت حدود 18 لات اوراق به نامزدهای بازار پول و سرمایه عرضه کرده است.

که 26 درصد آن فروخته شد که معادل 4.7 لات است.

در مرحله قبل، یعنی. مرحله 21 دولت با وجود سود بالای اوراق (بیشترین میزان از ابتدای سال تاکنون) کمترین فروش خود را در سال جاری تجربه کرد که معادل 300 میلیارد تومان بود، اما در منطقه 22 فروش دولت افزایش یافت و این افزایش عمدتا از کانال فروش اوراق قرضه بود. آراد 145 اینچ با نرخ سود بالاتر (26.35) و سررسید بیشتر (1405 مهر) نسبت به سایر اوراق، نکته قابل توجه این است که این نوع اوراق در مزایده های آتی عرضه نخواهد شد و عرضه آن به پایان رسیده است.

22 مرحله عرضه اوراق بدهی دولت در مجموع 95.3 تلاش مالی با نرخ های بهره متفاوت برای دولت ایجاد کرده است.

رکورد دولتی برای اوایل زمستان

نرخ سود موثر اوراق بدهی دولت در آخرین حراج (مرحله 22) باز هم رکورد جدیدی را ثبت کرد و در بالاترین سطح از ابتدای سال جاری قرار گرفت.

نرخ سود موثر اوراق دولتی فروخته شده که در مرحله قبل معادل 26.35 درصد بوده است.

حراج بیست و یکم و با چنین نرخ بی سابقه ای از ابتدای سال جاری، در مرحله بیست و دوم از آن پیشی گرفت و رکورد جدیدی را در سطح 26.36 درصد ثبت کرد.

در این مرحله از فروش که برای نهمین هفته متوالی بدون حضور بانک ها برگزار شد، اوراق با نمادهای «آراد 140»، «آراد 145»، «آراد 146» و «آراد 147» عرضه شد. 4.1 درصد و همچنین از بازار سرمایه.

از آنجایی که نرخ سود بالاتر برای خریداران جذاب‌تر است، به نظر می‌رسد دولت با فروش بیشتر این دسته از اوراق در مرحله بیست و دوم موافقت کرده است تا کوتاه‌فروشی هفته قبل را جبران کند.

بازارها به طور کلی در نتیجه کسری ساختاری طولانی مدت دولت، استفاده از بازار اوراق بهادار یکی از راهکارهای کاهش فشار کسری بودجه بود.

در این روش اوراق بهادار مختلف با نرخ سود و سررسید معین به حراج گذاشته می شود و سرمایه گذاران با اهدافی مانند کسب سود یا استفاده از امتیازات اوراق اقدام به خرید آن می کنند.

رشد اوراق قرضه کمتر از سطح تورم، دولت ها را ملزم به کنترل مخارج خود و درمان کسری بودجه ساختاری می کند.

زیرا به عقیده برخی از اقتصاددانان، تامین مالی اوراق قرضه تنها یک درمان موقت و کوتاه مدت است و هزینه نیازهای امروزی را بر دوش نسل های آینده می اندازد.

علاوه بر این، مشاهده می شود که نرخ سود اوراق در سال های اخیر رو به افزایش بوده و از حدود 21 درصد در سال 1400 به 26 درصد در سال جاری رسیده است.

افزایش نرخ سود در اقتصاد احتمالاً نشانه ای از ضدیت است.

سیاست تورمی سال های اخیر، زیرا نرخ سود دارایی های مختلف تقریباً متناسب با یکدیگر تغییر می کند و احتمالاً افزایش یکی از آنها نشان دهنده روند افزایش نرخ سود در سایر بازارها نیز می باشد.