سفارش تبلیغ
صبا ویژن

او اهرم تجدید ارزیابی شاخص را بالا کشید

پس از انتشار فراخوان سازمان بورس برای تجدید ارزیابی سهام و دارایی های بانک ها، حجم تقاضا برای خرید سهام افزایش یافت.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز برای سومین روز متوالی افزایشی را ثبت کرد که این افزایش پس از اعلام سازمان بورس مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی های بورس رخ داد.

ریزش های فرسایشی شاخص بورس طی سه سال گذشته ناظر بازار سرمایه را بر آن داشته تا از تمامی ابزارهای موجود برای جلوگیری از افت بیشتر استفاده کند و در ماه های اخیر منابع مالی جدیدی به بازار تزریق شده و در عین حال تاکید اساسی شده است. رویه های معاملاتی طی ماه های گذشته برای جلوگیری از کاهش بیشتر شاخص بود. اما این اقدامات نتوانست از رکودی که ماه هاست گریبانگیر بورس شده است جلوگیری کند.

در جدیدترین تحول، سازمان بورس هفته گذشته برنامه جدیدی را برای بهبود روند معاملات بورس آغاز کرد که به گفته کارشناسان می تواند تاثیر مثبتی بر شاخص بورس داشته باشد.

هفته گذشته سازمان بورس ابتدا از هلدینگ های بزرگ بورس دعوت کرد تا به نوعی خود را برای افزایش سرمایه از سایت تجدید ارزیابی آماده کنند، سپس با انتشار دعوتنامه ای جداگانه بانک ها را به این لیست اضافه کرد.

بحث سازمان بورس این است که در حال حاضر ارزش بازار شرکت ها بسیار کمتر از ارزش روز دارایی های شرکت است و اگر تعادلی بین ارزش دارایی ها و ارزش روز شرکت ها وجود داشته باشد، بازار خواهد شد. به تعادل برسد در چنین شرایطی به نظر می رسد بورس نیز نسبت به اقدامات سازمان بورس واکنش مثبت نشان داده است.

رشد شاخص سهام

همزمان با اعلام برنامه های سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها، شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه ابتدا 1.2 درصد رشد کرد و سپس در مبادلات دیروز 1.3 درصد افزایش یافت. روند صعودی بازار سهام امروز نیز ادامه یافت. طی این سه روز بیش از 550 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بورس شد و ارزش کل معاملات افزایش محسوسی را تجربه کرد. در این مدت ارزش بازار سهام نیز بیش از 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

به نظر می رسد سهامداران تحت تأثیر اقدامات سازمان بورس برای تجدید ارزیابی مالکیت شرکت ها انتظار دارند شاخص های سهام افزایش بیشتری داشته باشند. اما آیا این سیاست می تواند به ادامه رشد بازار سهام منجر شود؟

متخصصان چه می گویند؟

مصطفی امید قائمی، مدیرعامل سابق فرابورس نیز درباره اینکه آیا این سیاست سازمان بورس می تواند منجر به رشد شاخص بورس شود، گفت: انجام چنین اقدامی باعث می شود علاوه بر افزایش شفافیت، شاهد بهبود معاملات بازار نیز باشیم. در فروشگاه.

وی افزود: زمانی که خبر تجدید ارزیابی دارایی های یک شرکت در بورس منتشر می شود، شاهد افزایش قیمت آن شرکت در بازار و تغییر در ارزش بازار شرکت ها خواهیم بود، بنابراین تجدید ارزیابی شرکت ها دارایی یک اقدام مثبت است که می تواند تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.

محمدجواد میرطاهر، رئیس هیات مدیره بورس تهران نیز در این خصوص گفت: این تصمیم سازمان بورس می تواند روند مثبتی را در بازار سرمایه ایجاد کند، زیرا تا حدی که شرکت ها بتوانند از محل تجدید ارزیابی سرمایه جذب کنند. ارزش ترازنامه ای دارایی ها به روز می شود و این موضوع منجر به کاهش فاصله ارزش بازار شرکت ها با ارزش دفتری آنها می شود.

میثم فدایی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با تایید تاثیر مثبت تجدید ارزیابی دارایی ها بر شاخص بورس گفت: بدیهی است در صورت تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها، فعالان بازار سرمایه و آشنایان به این صنعت متوجه این موضوع خواهند شد. شرایط دقیق شرکت ها و سود شرکت ها افزایش می یابد دارایی های استهلاک پذیر بسیار واقعی می شود.

وی ادامه داد: افزایش بهره وری اطلاعاتی بازار سرمایه، ارائه گزارش افزایش سرمایه و امکان خروج از ماده 141 قانون تجارت برای شرکت های زیان ده زیان انباشته، افزایش نقدینگی سهام شرکت و افزایش امکان اخذ تسهیلات از جمله مزایای این طرح است.

شاهین چراغی عضو سابق هیات مدیره بورس نیز گفت: قاعدتا تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها می تواند تاثیر مثبتی بر بورس داشته باشد.

سازمان بورس چه می گوید؟

طبق گزارش سازمان بورس، برنامه این سازمان نزدیک کردن ارزش دارایی های شرکت ها به ارزش فعلی است. به احتمال زیاد سازمان بورس انتظار دارد به این ترتیب قیمت سهام شرکت ها بالاتر از گذشته ارزش گذاری شود و این مشکلی است که می تواند منجر به افزایش ارزش بازار و بورس شود.