سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاخص بورس در لبه پرتگاه قرار دارد

در جریان معاملات دیروز بورس تهران شاهد افت دسته جمعی قیمت ها و نماگرهای تالار شیشه ای بودیم و در روزی که 84 درصد از نمادهای بورسی در «محدوده قرمز تابلو» به کار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 1.07 درصد افت کرد و به سطح 2 میلیون و 179 واحد رسید و برای پنجمین بار در سال جاری در آستانه از دست دادن «2 میلیون واحد سوپرکانال» قرار گرفت.

سطح مذکور در ذهن سهامداران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند به نحوی در «پیش بینی و تعیین مسیر آینده بازار سهام» مفید و مثمر ثمر باشد.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات دیروز بورس اوراق بهادار تهران، شاخص هم وزن که اثر یکسان تمامی نمادهای معاملاتی را نشان می دهد و بهتر از شاخص کل قادر به بیان شرایط عمومی بورس است، با کاهش 1.42 درصدی همراه شد.

همانطور که مشاهده می شود در جریان معاملات دیروز بورس تهران افت شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل بود و این نشان می دهد که کل بازار در «محدوده قرمز تابلو» در جریان معاملات بورس تهران قرار گرفته است.

بورس اوراق بهادار تهران روز سه شنبه شاخص کل فرابورس به عنوان نماینده سهام در فرابورس با افت 1.19 درصدی در میانه کانال 2000 واحدی قرار گرفت.

خروج واقعی از بورس نیز ادامه دارد و در روز گذشته 408 میلیارد تومان ارز واقعی از بورس خارج شد تا برای ششمین روز متوالی سرمایه گذاران حقیقی راه خروج از تالار شیشه ای را در پیش بگیرند.

ارزش معاملات خرد در بازار سهام که شامل سهام و حق بازخرید است به کانال 4 هزار میلیارد تومان بازگشت و رقم 4 هزار و 324 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

در طی پنج روز معاملاتی گذشته، ارزش معاملات کوچک در کانال پایین یعنی کانال نوسان داشت.

کانال 3 هزار میلیارد تومان. علاوه بر موارد ذکر شده در روز گذشته، صندوق های بورسی نیز با خروج 320 میلیارد تومانی همراه شدند.

شاخص و دو میلیون واحد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در مرداد ماه 1398 پس از جهش قیمت ها در پنج ماهه نخست سال، توانست برای اولین بار در تاریخ خود سطح 2 میلیون واحدی را به خود اختصاص دهد، اما شاخص اصلی سهام است.

بازار چند صباحی بالاتر از سطح دو میلیون دستگاه دوام نیاورد و در 30 مرداد همان سال افت کرد و تاریخچه قیمت ها از تالار شیشه ای آغاز می شود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ 31 مرداد 1398 مرز روانی و مهم 2 میلیون واحدی را از دست داد و تلاش شاخص مذکور برای بازیابی سطح مذکور 627 روز معاملاتی و در نهایت در ششمین روز از فروردین ماه به طول انجامید.

امسال و پس از 31 ماه، نماگر اصلی بازار سهام موفق شد دامنه دو میلیون واحدی را بازیابی کند. روند پیشرفت شاخص اصلی بورس در بالای سطح دو میلیون واحد ادامه یافت و شاخص کل در 16 اردیبهشت ماه موفق شد تا سطح 2 میلیون و 535 هزار واحد صعود کند.

کاهش قیمت ها در اتاق شیشه ای باعث شد تا شاخص کل در پایان تیرماه امسال دوباره در آستانه از دست دادن سطح مذکور قرار گیرد.

در 5 تیرماه شاخص کل یک بار سطح 2 میلیون واحدی را از دست داد اما بار دیگر به بالای این سطح بازگشت و در 31 تیرماه برای دومین بار در سال جاری سطح دو میلیون واحدی را از دست داد.

روند رفت و برگشتی مکرر بر روی نمایشگر اصلی تالار شیشه ای در دو کانال دو میلیون واحدی و یک میلیون و 900 هزار واحدی ادامه یافت و شاخص کل برای سومین بار در سال جاری و در 16 مرداد از سطح مذکور خارج شد. ریزش شاخص کل در کانال یک میلیون و 900 هزار واحدی دیری نپایید و شاخص دوباره کانال دو میلیون واحدی را پس گرفت. بار دیگر در پنجم شهریور ماه شاخص به محدوده دو میلیون واحدی بازگشت. در هفته‌های اخیر شاخص کل روندی خنثی داشته و روند پرشتابی را تجربه نکرده است. دیروز شاخص کل باز هم در آستانه از دست دادن کانال دو میلیون واحدی قرار گرفت و باید دید در روزهای آینده معامله گران به اصطکاک روانی شاخص با دامنه دو میلیون واحدی چه واکنشی نشان خواهند داد؟

شاخص برای سناریوهای آینده

پر واضح است که نزدیک شدن شاخص کل به محدوده مذکور، رویدادهای مختلفی را در بورس به دنبال خواهد داشت، اولین نکته این است که شاخص کل با حمایت خریداران و جریان تقاضا دوباره سبز می شود و خود را بالای محدوده 2 حفظ می کند. 

https://ibtagco.com