سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساز کدال در بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای سومین روز متوالی رشد کرد. به نظر می رسد انتشار صورت های مالی 6 ماهه شرکت ها در کدال در کنار کاهش نقش سهامداران کوتاه مدت باعث شده تا این روزها تقاضا در بورس کمی گرمتر از گذشته شود. اما می توان گفت که بورس برای رسیدن به قله های بالاتر و تعیین مسیر آینده خود از یک سو به محرک های اساسی و از سوی دیگر آرامش حاکی از ثبات در سیاست های اقتصادی و در شرایط فعلی نیاز دارد.

در مرحله فقدان این عوامل تاثیر جدی بر بورس تهران احساس می شود شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای سومین روز متوالی رشد کرد به طوری که شاخص اصلی بورس از سطح روانی 2 میلیون واحدی فاصله گرفت. این شاخص طی روز گذشته با رشد 0.65 درصدی در سطح 231 هزار واحد به پایان رسید. نماگر هم وزن که اثر یکسان تمامی نمادهای معاملاتی را نشان می دهد با 0.46 درصد افزایش همراه شد و به کانال 690 هزار واحدی رسید. بسیاری بر این عقیده اند که با وجود بازگشت دلار به کانال 50 هزار تومانی، عاملی که باعث شده بورس این روزها شرایط با ثبات تری را تجربه کند، گزارش های فوق پیش بینی شده تحلیلگران در نمادهای مختلف است که روند مثبتی را در بازار ایجاد کرده است. 

دلار در کانال 50 هزار تومان

در حالی که طی سه روز گذشته در بورس، شاخص کل با افزایش ارتفاع همراه بود و تحلیل های پایه از مبادلات ارزی در بازار آزاد نشان داد که دلار پس از فروکش التهابات و پشت سر گذاشتن فضای هیجانی ناشی از ناآرامی ها و درگیری های منطقه ای؛ بیشتر مسیری را که در روند اخیر طی کرده بود دوباره طی کرده و اکنون در کانال 50 هزار تومان است. اسکناس آمریکا که تحت تاثیر احیای انتظارات تورمی توانسته بود تا سطح 53 هزار و 650 تومان صعود کند، پس از آرام شدن اوضاع خاورمیانه به کانال 50 هزار تومانی بازگشت، به عنوان مثال، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی. اخیراً در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما هیچ نشانه‌ای از آمادگی ایران برای گسترش دامنه درگیری (میان اسرائیل و حماس) ندیده‌ایم و ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد جنگ در نوار غزه باشد. همچنین پس از سفر به اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اردن و مصر خواهد رفت تا با رهبران دو کشور درباره نوار غزه گفتگو کند.

واکنش بازار به گزارش ها

نکته ای که در این روزهای بازار قابل پیگیری است این است که بازار در حال حاضر اخبار و ارزیابی های مثبتی از گزارش ها و صورت های مالی 6 ماهه جاری دریافت می کند و همین امر باعث شده تا معاملات بازار در وضعیت متعادل و با ثبات تری دنبال شود. اما بازار همچنان به دلیل عوامل سیاسی بی ثبات است. این بدان معناست که بازار قدرت لازم برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر را ندارد. اگرچه طی روزهای اخیر تغییر محسوسی در حجم و ارزش معاملات مشاهده نشده است، اما بازار معاملات با ثبات تری را پشت سر می گذارد و برخی معتقدند این پخش انرژی مثبت در بازار نتیجه سیگنال مثبت عملکرد 6 ماهه شرکت ها است. و برخی نیز ارزش در بازار را عاملی معرفی می کنند که تا سبز شدن بازار باعث شده است. در هر صورت آنچه از رصد جریان معاملاتی این روزهای بورس تهران می توان نتیجه گرفت این است که بورس نیازمند یک محرک بنیادی قوی است تا به عنوان مشوقی برای عبور بورس از شرایط موجود عمل کند.