سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحویل مصالح با قیمت گرانتر از بورس کالا

دبیر انجمن صنفی شرکت های راهسازی ایران در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات خرید مصالح پروژه های عمرانی از بورس کالا گفت: متاسفانه مدت زیادی از این موضوع می گذرد. از آنجایی که تصمیم بر این شد که با وجود مقاومت مدیران و پیمانکاران، مصالح از بورس کالا تهیه شود.علی آزاد درباره این مشکلات گفت: با شروع این روند، شاهد افزایش قیمت فولاد، سیمان و قیر هستیم. گران است زیرا کارگزاران سهام به عنوان دلال عمل می کنند و میدان را بازی می کنند."

پیمانکاران پروژه های ساختمانی باید قیمت مورد نظر خود و مقدار مصالح مورد نیاز را به کارگزار اطلاع دهند و ممکن است قیمت پیشنهادی پیمانکار در بورس در زمان مورد نظر پذیرفته نشود.

وی افزود: خرید مستقیم مقدار مورد نیاز از بورس کالا امکان پذیر نیست و دلالان عملیاتی مانند نرخ، کمیت، عرضه و ... را کنترل می کنند و عاملی برای افزایش قیمت کالا هستند. زیرا در یک حرکت با قیمت بالاتر خریداری می شود و عرضه آن زیاد است و طرفین مجبور می شوند بعداً در صورت نیاز آن را با قیمت بالاتر عرضه کنند. در دور بعدی مناقصه، دیگران مجبور به پیشنهاد بالاتر هستند.

آزاد در ادامه گفت: قیمت کالاها در بورس برای مناطق مختلف و کارخانه های آنها یکسان نیست. مشاهده شد که قیمت سیمان کارخانه سیمان خاش دو برابر قیمت سیمان کارخانه سیمان چابهار تیس بوده و این مشکل سازمان برنامه و بودجه را در محاسبات تعدیل دچار مشکل کرده است.

لازم است سازمان برنامه – بودجه مابه التفاوت مصالح سیمان و آهن و همچنین قیر را بر اساس فاکتور رسمی کارخانه ها محاسبه و پرداخت کند.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد می شود برای تامین مصالح طبق قرارداد و برنامه پیشرفت کار، حواله تامین مصالح مورد نیاز پیمانکاران از سوی کارفرما صادر و پیمانکار هزینه مصالح مورد نیاز را پرداخت کند.

مستقیماً از کارخانه به قیمت کارخانه (مصوب دولت).

آزاد با اشاره به روال معمول تامین مصالح در سال های اخیر گفت: روال پروژه های عمرانی به این صورت بود که کارفرمای هر پروژه بر اساس ارزش قرارداد و تایید مهندسان مشاور، دستور خرید را صادر می کرد. کارخانه تولید کننده مواد و پیمانکار در قبال پرداخت مستقیم و بر اساس نرخ دولتی که برای خرید موادی مانند سیمان، میلگرد، آهن و غیره استفاده می شود. 

https://ibtagco.com