سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رشد صف های فروش بازار سرمایه

بورس تهران روز شنبه با کاهش ترازنامه شاخص های اصلی و افزایش صف های فروش سهام مواجه شد. خروج نزدیک به هزار میلیارد تومان پول واقعی از بورس با افزایش قیمت طلا و ارز در بازار آزاد و عرضه اولیه یک صندوق سرمایه گذاری خودرو نشان از حرکت سرمایه واقعی در اولین روز معاملاتی هفته جاری داشت.

بازار سرمایه طی معاملات روز گذشته با افت تراز شاخص کل هم وزن بیشتر از افت شاخص کل مواجه بوده است.

دیروز برخلاف پیش بینی تحلیلگران مبنی بر تداوم رشد تراز شاخص های اصلی بورس با تغییر ارز، مبنای محاسبه قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس کالا و مبنا قرار گرفت.

با قرار دادن دلار برای حواله ها به مرکز مبادلات طلا و ارز ایران به عنوان ارز اصلی، شاخص های عمده بورس با افت تعادل مواجه شدند که برخی از فعالان بورسی آن را تاثیر اولیه رشد قیمت طلا و ارز دانستند. در بازار آزاد

شاخص های بورس ایران روز شنبه با اختلاف بازدهی شاخص کل و هم وزن بورس تهران نزدیک به 33 درصد قرمز شدند.

در فرابورس ایران رقم 95 درصدی داشت.

در میان شاخص های اصلی فرابورس، کمترین بازدهی را شاخص کل هم وزن با 2.06 درصد افت و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم با افت 1.07 درصدی اختصاص داشت.

در میان شاخص صنایع، صنعت لاستیک و پلاستیک با 8.5 میلیارد تومان بیشترین حجم نقدینگی واقعی را در بین صنایع به ثبت رساند.

صنعت فعالیت های هنری با 4.7 میلیارد تومان و ساخت مصنوعات چوبی با 0.3 میلیارد تومان در جایگاه های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر صنعت بانک ها و موسسات اعتباری با 169.5 میلیارد تومان خروج پول واقعی بیشترین کاهش را در اموال غیرمنقول و صنعت خودرو و تولید قطعات با 147 میلیارد تومان و تولید فرآورده های نفتی با 115.1 میلیارد تومان ثبت کردند.

بزرگترین هستند. سایر صنایع با سطح مالکیت بالاتر جوهر واقعی خود را از دست دادند.

در معاملات روز شنبه تنها دو شعبه تامین آب، برق و گاز و خرده فروشی شاهد افزایش شاخص بودند. در میان شاخص صنایع بورسی، بیشترین افت ترازنامه متعلق به صنعت ساخت دستگاه ها و دستگاه های ارتباطی است.

در بین صنایع سنگین بورس، صنعت خودرو و قطعه سازی، صنعت تولید انبوه و صنعت پشتیبانی موسسات مالی بیشترین زیان ترازنامه ای را متحمل شدند.

روند معاملات سهام در 30 روز گذشته

بازار سرمایه مدتی است که رکود شدید تجاری را تجربه می کند و حتی با ورود سیگنال های مثبت به بازار، رشد قابل توجهی در ارزش معاملات خرد نداشته ایم.

در 10 روز معاملاتی قبل از شنبه، زمانی که شاخص های سهام به طور پیوسته در حال افزایش بودند.

ارزش معاملات خرد به 8 همات نرسید.

اکنون با افت شاخص بورس در روز شنبه، شاهد کاهش 21 درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به سه شنبه هفته قبل بودیم.

ورود پول واقعی به سهام در روز شنبه با افزایش 8 برابری شدت خروج پول واقعی در روز سه شنبه همراه بود.

بورس روز سه شنبه 118 میلیارد تومان از مالکیت کدهای واقعی را از دست داد و 282 میلیارد تومان پول واقعی وارد صندوق های با درآمد ثابت شد. در معاملات روز شنبه خروج پول واقعی تشدید شد و حاصل جریان پول واقعی در سهام به منفی 946 میلیارد تومان رسید، از سوی دیگر 56 میلیارد تومان پول واقعی به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت اضافه شد.

ارزش دنباله خرید و فروش سهام از ابتدای هفته گذشته با رشد دنباله خرید و ثبات نسبی ارزش دنباله فروش همراه بود.

روز یکشنبه هفته قبل، پس از عبور ارزش دو کشور از مرز 350 میلیارد تومان، بازار سهام به سمت تعادل عرضه و تقاضا حرکت کرد و در ارزش صفوفی سقوط کرد.

در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش صف های خرید سهام به 218 میلیارد تومان و ارزش صف های فروش به 287 میلیارد تومان کاهش یافت. بازار سهام دیروز مسیر خود را معکوس کرد و ارزش صف های خرید روز شنبه 62 درصد کاهش و ارزش صف های فروش 56 درصد افزایش یافت.

با این تفاسیر ارزش صف های خرید به 82 میلیارد تومان کاهش یافت و ارزش صف های فروش به 448 میلیارد تومان رسید.

در آخرین روز معاملات، سرانه خرید هر کد واقعی از 25 کاهش یافت.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سرمایه امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 6 همتی داشته باشد.

بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز  شاخص‌های اصلی آغاز کند.

احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است.

جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی و در سطح روز شنبه پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت.

صفوف خرید سهام  اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد.

احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 22 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 25 میلیون تومان قرار گیرد.

فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛

اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

https://ibtagco.com